Nový trolejbusový provoz otevřen v Číně

Čína je často skloňována jako modelový příklad státu, v němž se rychle rozvíjí elektrobusy, už se ale zapomíná na to, že země je také významným výrobcem trolejbusů a že zde dochází také k rozvoji dopravy trolejbusové. V Pekingu například upravili pro provoz trolejbusů místní linky systému BRT, během pouhých 7 měsíců postavili 17,5 km dlouhou trať na bázi BRT také v Šanghaji, kde trolejbusy vzali opět na milost poté, co se v provozu příliš neosvědčily elektrobusy.

Článkový trolejbus Foton pro Baoding ve výrobním závodě.

Vznikají však také zcela nové trolejbusové systémy. Dne 29. 12. 2018 byla otevřena první ze dvou plánovaných tratí ve městě Baoding. To bychom nalezli asi 150 km jihozápadně od Pekingu, přičemž ve městě žije okolo 12 mil. obyvatel (pouze ve 13 čínských městech žije podle oficiálních statistik více než 10 mil. obyvatel).

Kloubové trolejbusy Foton BJD-G180FB ve výrobním závodě.

Projekt trolejbusového systému tvořeného dvěma trasami o délce více než 80 km byl představen v roce 2016. Po rychlém schválení se začalo se stavbou první etapy, která se dočkala svého dokončení v prosinci 2018. Dne 29. 12. 2018 došlo ke zprovoznění trojice linek, z nichž páteřní je linka číslo 901 o délce 39,5 km. Z této délky je zatrolejováno 27,3 km, zbytek je zajišťován jízdou na baterie. Další linky čísel 902 a 903 jsou provozovány vždy zhruba na polovině trasy páteřní linky, mají však krátké odbočení, na kterém mají společnou konečnou. Linka č. 902 má délku 13,7 km (z toho 10,8 km pod trolejí), linka číslo 903 měří 16,8 km (z toho 13,6 km pod trolejí).

Pro provoz bylo pořízeno prozatím 35 vozidel od čínských výrobců, konkrétně jde o 18 článkových vozů Foton BJD-G180FB o délce 18 m a 17 trolejbusů Yutong ZK5125C o délce 12 m.

Libor Hinčica