Moderus Gamma v Poznani již vozí cestující

První z padesáti objednaných tramvají Moderus Gamma pro Poznaň vyjela do provozu s cestujícími. Vozidlo, jež bylo představeno veřejnosti v říjnu 2018, svezlo první pasažéry dne 20. 12. 2018.

Tramvaj Moderus Gamma v Poznani. (zdroj: video města Poznaň)

Poznaň si objednala v únoru 2017 celkem 50 tramvají od výrobce Modertrans, který je dceřinou společností poznaňského DP. 30 tramvají má být dodáno v jednosměrném provedení, dalších 20 poté v obousměrném. Na rozdíl od prototypu, jenž byl řešen jako pětičlánkový vůz koncepce „Multigelenk“ (s neotočnými podvozky), jsou sériové vozy pro Poznaň pouze tříčlánkové a mají plně otočné podvozky při zachování 100% nízkopodlažnosti (byť za cenu lomených uliček v interiéru). Jednosměrný vůz vychází bez DPH na cca 37,4 mil. Kč, obousměrný na zhruba 39 mil. Kč.

Video města k výjezdu tramvaje Moderus Gamma do provozu.

Po zkušebních jízdách bez cestujících byl první vůz nasazen do provozu poprvé dne 20. 12. 2018 na linku číslo 16 (na odpolední kurz s výjezdem ve 14:08 z vozovny Franowo; linka obsluhuje trasu Franowo – Os. Sobieskiego). Na této trase se pak vůz objevoval i v dalších dnech. Od 2. 1. 2018 by měly být do provozu nasazeny další dva vozy, přičemž vozy by měly následně obsluhovat linky čísel 17 (Ogrody – Żegrze) a 18 (Ogrody – Franowo).

Modertransu se v posledních letech dařilo. Kromě tramvají pro Poznaň vyrábí například vozy koncepce Moderus Beta pro Wrocław a nové jednočlánkové částečně nízkopodlažní vozy (avšak dvou odlišných koncepcí) by měl výrobce dodat také do Katowic a Elblągu. Díky těmto zakázkám je momentálně výrobní závod zcela vytížen až do poloviny roku 2020, byť se firma nadále poohlíží po dalších tendrech. Jistým problémem je kapacita výroby (max. 50 tramvají ročně) i problém sehnat zaměstnance (v Poznani je takřka nulová nezaměstnanost).

Libor Hinčica