Menu

Chorvatský Končar má poprvé dodat tramvaje do zahraničí

Tramvaj Crotram TMK 2200 od Končaru v chorvatském Záhřebu. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaj Crotram TMK 2200 od Končaru v chorvatském Záhřebu. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
07. 11. 2018 19:18
Redakce
1 minuta čtení

Chorvatský výrobce Končar poprvé uspěl se svými tramvajemi mimo Chorvatsko a Záhřeb, když vyhrál ve výběrovém řízení na dodávku 6 vozů pro lotyšské město Liepaja.

Společnost Končar patří mezi nejvýznamnější podniky v Chorvatsku – skupina sdružuje cca 20 firem, přičemž zhruba polovinu produkce vyváží. Mezi významné partnery skupiny Končar patří také české společnosti. Exportní produkce se ale týkala až doposud jiných odvětví, než kolejových vozidel. Jejich produkce byla ohraničena především na Chorvatsko, v případě tramvají pak dokonce pouze na Záhřeb (druhý tramvajový provoz v Chorvatsku – Osijek – pořídil v minulosti modernizované tramvaje z ČR).

Tramvaj Crotram TMK 2200 od Končaru v chorvatském Záhřebu. (foto: Libor Hinčica)

Ne, že by se Končar v minulosti o proražení na jiné trhy nesnažil. První tramvaj CROTRAM typu TMK 2100 postavil v konsorciu se společností TŽV Gredelj d.o.o. již v roce 1994. Jejich výroba probíhala do roku 2003, kdy došlo k objednání nových vozů TMK 2200, jež už byly řešeny jako 100% nízkopodlažní. S novým typem tramvaje se snažil Končar zaujmout na veletrhu InnoTrans a poté v několika evropských tendrech. V polské Lodži dokonce Končar vyhrál, soutěž ale byla později zrušena a v opakovaném výběrovém řízen už uspěla polská Pesa. V roce 2006 se pokoušel Končar dostat jednu ze svých tramvají na zkoušky do srbského Bělehradu, dohoda mezi výrobcem a městem se ale nakonec nenaplnila a firma neuspěla ani ve výběrovém řízení v roce 2009, které Bělehrad vypsal. V roce 2007 byla jedna z tramvají testována ve finských Helsinkách, ani zde však Končar nakonec v tendru na nová vozidla neuspěl. Podobně neúspěšně skončila snaha v bulharské Sofii, kde byl rovněž jeden z vozů testován. Firma se pak zajímala i o tendry v České republice, jakmile ale pochopila, jaké poměry zde ve výběrových řízeních panují, přestala se zakázkám v ČR věnovat.

Pohled do salónu cestujících. (foto: Libor Hinčica)

Tramvaje tak společnost dodávala dále jenom Záhřebu. Konkrétně si město zakoupilo 140 vozů TMK 2200 a 2 vozy TMK 2200-K (zkrácená varianta). Původně se předpokládalo, že dojde k nákupu dalších 58 tramvají zkrácené délky (cca 21 m), od roku 2010 však Záhřeb po dalších vozidlech nesáhl.

Nyní se výroba tramvají Končar obnoví v souvislosti s úspěchem v tendru na 6 nových tramvají pro lotyšské město Liepaja. Zde se táhnoucího výběrového řízení zúčastnily nakonec dvě firmy – polský Modertrans a chorvatský Končar. Zatímco polská firma chtěla za svá vozidla částku 12,6 mil. € (zhruba 54,5 mil. Kč/vůz), Chorvaté se spokojili s 8,8 mil. € (cca 38 mil. Kč/vůz). I díky tomu v celkovém hodnocení získala chorvatská společnost skóre 97 bodů ze 100, zatímco Modertrans jen 68,03 bodů. Vozidla mají být dodána do 36 měsíců od podpisu smlouvy, k čemuž by mělo dojít do deseti dnů.

Libor Hinčica

 

Podobné články