Menu

Brno dokončilo opravu retro trolejbusu Škoda 15 Tr

Repasovaný trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 3502. (foto: Ing. Jiří Černý)
Repasovaný trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 3502. (foto: Ing. Jiří Černý)
Stáhnout PDF
Nezařazené
29. 11. 2018 18:08
Redakce
2 minuty čtení

Dopravní podnik města Brna má další přírůstek do své sbírky historických retro vozidel, která používá pro provoz na zvláštních historických linkách, mimořádných spojích pravidelných linek, pro prezentaci a k pronájmu. Po opravených tramvajích K2, T3 a T2 byl tentokrát do stavu po dodání uveden kloubový trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 3502.

Repasovaný trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 3502. (foto: Ing. Jiří Černý)

Na nádherně zrekonstruovaném vozidle pracovali zaměstnanci brněnského DP s přestávkami celkem 19 měsíců. V Brně se první článkový trolejbus Škoda 15 Tr objevil v roce 1983, kdy zde Škoda Ostrov představila vůbec první prototyp svého kloubového trolejbusu na Mezinárodním strojírenském veletrhu. Trolejbus sklidit velmi pozitivní ohlasy, k sériové výrobě se ale výrobce propracoval až o řadu let později, než bylo původně předpokládáno (od r. 1988). První prototyp „patnáctky“ se do Brna vrátil ještě v roce 1985, avšak jen jeho přední část, která zde byla prodána jako zdroj náhradních dílů a poté zlikvidována. Další vozy Škoda 15 Tr se v Brně objevily až v roce 1990.

V roce 1990 byly dodány tři vozy, o rok později dalších 5, čímž však dodávky trolejbusů tohoto typu navzdory dřívějším očekáváním ustaly. Největší trolejbusový provoz v ČR si tak dlouho vystačil jen s osmi článkovými trolejbusy. „Patnáctky“ se Brně dočkaly velké modernizace, jejímž cílem bylo vozy přizpůsobit zvnějšku modernějšímu provedení (známé pod označením Škoda 15 TrM). V letech 2000–2005 bylo postupně modernizováno všech 8 vozů, po roce 2010 prošly vozy další velkou prohlídkou, v jejímž rámci obdržely například protiskluzovou podlahovou krytinu ALTRO, klimatizaci stanoviště řidiče atp.   

Trolejbus před komínskou vozovnou. (foto: Ing. Jiří Černý)

S vyřazováním trolejbusů Škoda 15 Tr začalo Brno v roce 2015, kdy byl pro prasknutí zadní nápravy odstaven vůz ev. č. 3503. V témže roce následoval i vůz ev. č. 3507. Oba trolejbusy se podařilo prodat na Ukrajinu a dnes louží ve městě Žytomyr. Trolejbus ev. č. 3501 byl odstaven v lednu 2016 a později převeden mezi historická vozidla Technická muzea v Brně, které má trolejbus zachováno ve stavu po vyřazení z provozu. V roce 2017 byly odstaveny vozy ev. č. 3502 a 3508. Druhý jmenovaný se stále nachází v Brně a je nabízen k odprodeji, zatímco trolejbus ev. č. 3502 si Dopravní podnik města Brna rozhodl ponechat jako retro vozidlo. V květnu 2017 byla zahájena náročná rekonstrukce tohoto trolejbusu (odstrojení vozidla, rozpojení, otryskání článků, provedení karosářských prací, lakování, postupné dostrojení). Většina úkonů (vyjma otryskání) byla provedena v areálech DPMB, konkrétně ve vozovně Komín a v dílnách v Medlánkách (karosářské práce včetně dosazení čel s původním vzhledem a lakování).

Pohled do interiéru trolejbusu. (foto: Ing. Jiří Černý)

Oproti původním předpokladům se v důsledku vytížení kapacity dílen i komínské vozovny práce na trolejbuse poněkud protáhly, výsledek však rozhodně stojí za to. Brno má další nádhernou perlu ve své sbírce, která dne 28. 11. 2018 zvládla úspěšně zkušební jízdy i technicko-bezpečnostní zkoušku a nyní již bude čekat na potvrzení schválení úprav na vozidle ze strany Drážního úřadu.

Nadále zůstávají v provozu trolejbusy Škoda 15 Tr ev. č. 3504, 3505 a 3506, jejichž vyřazení se očekává nejpozději s dodáním nových článkových parciálních trolejbusů, které Brno momentálně poptává.  

Libor Hinčica

Podobné články