Praha chce 18 velkokapacitních autobusů

Dopravní podnik hl. m. Prahy vypsal 19. 11. 2018 dlouho očekávanou soutěž na nové velkokapacitní autobusy. Celkem jich poptává 18, přičemž vozidla by měla být dopravci pouze pronajata, a to na dobu deseti let. Vlastník vozidel má být zodpovědný za veškerou údržbu autobusů, které mají být určeny prioritně pro obsluhu linky číslo 119 směřující na Letiště Václava Havla.

V pražských ulicích byl již dvakrát testován model Mercedes-Benz CapaCity L. Autobus měří téměř 21 m, je však stále pouze dvoučlánkový. (foto: Ondřej Kubišta).

Nabídky mohou výrobci předkládat do 20. 12. 2018. Požadavkem dopravce mj. je, že výrobce musel v posledních třech letech realizovat minimálně jednu dodávku v rozsahu minimálně 5 autobusů o délce delších než 19 m. Tím jsou vyloučeni z tendru uchazeči, kteří by se vývojem vozidla hodlali zabývat teprve na základě pražské poptávky. Jediným hodnotícím kritériem jsou „náklady na poskytnutou přepravní kapacitu“, které jsou stanoveny jako poměr výše nabídkové ceny za každý jeden ujetý kilometr jednoho pronajatého velkokapacitního autobusu a přepravní kapacity tohoto autobusu, přičemž je brána maximální kapacita udávaná výrobcem (která však může být značně odlišná od reality).

Všechny autobusy musí být nové (ve stáří max. 365 dnů) a žádný z nich nesměl najet více než 3.000 km. Délka autobusu je stanovena na min. 19,01 m a více, lze tedy i vyhrát i s dvoučlánkovým vozidlem, což otevírá cestu například řešení modelu CapaCity (případně CapaCity L) od Mercedecu, který byl v Praze testován. Autobusy musejí nabídnout min. 40 míst k sezení. U předních dveří je připuštěna šířka 750 mm, u dalších musí jít min. o 1.200 mm. Vozidla mají být plně klimatizovaná. 

Libor Hinčica