Solingen chce skoncovat s autobusy, nahradí je bateriovými trolejbusy

Jedno ze tří německých měst, které dosud provozuje trolejbusy, Solingen, plánuje jejich rozšíření na 100 % sítě MHD. Stát se tak má s pomocí vozidel vybavených bateriemi.

Letos došly do Solingenu čtyři parciální trolejbusy Solaris Trollino 18. (foto: Michael Kramer/Wikipedia.org)

Stejně jako mnohá jiná německá města, byl i Solingen před několika lety přesvědčován poradci různých podniků o tom, že by bylo dobré zbavit se trolejí a přejít na nákladově výhodné dieselové autobusy. Nicméně místním občanům se tento nápad nezamlouval, a tak si na solingenské radnici nedovolili na troleje sáhnout. Dnes se ukazuje, že to bylo dobré rozhodnutí. Tlak na snižování emisí je celosvětově enormní, doba výrazně levné nafty už je pryč, a Solingen dnes nemusí pro rozšiřování elektomobility, která se stala v posledních letech jakýmsi zaklínadlem mnoha politiků i dopravců, stavět žádná nová zařízení a může pouze nakupovat bateriové trolejbusy. Ty jsou zhruba na stejné cenové úrovni jako klasické elektrobusy, na rozdíl od těch druhých ale zpravidla nepotřebují budování žádné další infrastruktury a mohou být využívány kontinuálně.

Letos přišly do Solingenu první čtyři bateriové trolejbusy, a to v článkovém provedení (viz zde). “Chceme přejít z duobusového systému na jednobusový,” uvedl tento týden pro média Conrad Troullier, ředitel místního dopravního podniku Verkehrsbetrieb der Stadtwerke Solingen GmbH (zkr. SWS). To bude znamenat zbavit se necelých 50 autobusů, které SWS nyní provozuje, a nahradit je bateriovými trolejbusy, jejichž flotila by měla narůst o zhruba stejný počet vozů na téměř 100 ks.

Dopravce nepředpokládá, že by budoval nové trolejové vedení, protože většina hlavních ulic města je zatrolejována. Nejprve ale provede důkladnou analýzu toho, jak vozidla nasadit tak, aby jich nebylo třeba kupovat více, tj. aby poměr mezi nahrazujícími a nahrazenými vozy činil zhruba 1 : 1. Podle Trouillera stačí, pokud budou trolejbusy pod trolejemi jezdit jen okolo třetiny své trasy, což je již u některých dnešních parciálních trolejbusů naprosto reálné. Datum, kdy dojde k úplné náhradě, nebylo stanoveno, první autobusová linka by ale měla z města zmizet již příštího roku a pak by se mělo po fázích postupovat dále. První nahrazenou autobusovou linkou má být č. 695, čímž by se mělo dle údajů SWS ušetřit až 147 tisíc litrů nafty ročně. Záměr dopravce elektrifikovat celou síť MHD má podporu i spolkového ministerstva dopravy, které jej podpořilo dotací ve výši 15 mil. eur.

Ve dnech 21. a 22. listopadu 2018 se do Solingenu sjedou odborníci z celé Evropy, neboť v něm bude probíhat šestá “Internationale E-Bus-Konferenz”. Z ČR bude na této konferenci přednášet například Pravomil Snopek reprezentující pražské zastoupení Cegelecu, nebo Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP.

Text: Vít Hinčica