Proč byla Škoda Transportation v Ostravě jediná?

Nedávno bylo oznámeno vítězství Škody Transportation v tendru na nová vozidla pro ostravský DP. Tomu by měla dodat 40 tramvají z rodiny ForCity Smart ve dvoučlánkovém provedení. Plzeňská Škodovka přitom nebyla v tendru osamocená a zájem o účast měli také další výrobci. Všichni – až na Škodovku – ale byli vyloučeni.

Tramvaj Škoda ForCity Smart pro Ostravu na první vizualizaci. Finální designové řešení ale bude vypadat odlišně. (foto: Škoda Transportation)

Jednou ze společností, která se tendru účastnila, byl polský Stadler. Ten zastřešuje dodávky tramvají Tango NF2 do Ostravy a brousil si zuby i na zakázku na velkokapacitní vozy. V podané nabídce ale měl chybu v desetinné čárce, kdy uvedl nápravový tlak 6,9 kN, avšak správnou hmotnost 6.900 kg. Bylo tak zřejmé, že hodnota má být správně desetinásobná (tedy 69 kN), nicméně jako důvod na vyloučení uchazeče to stačilo.

Další nabídku podala španělská firma CAF. Ta ale nesplnila hned několik kritérií. Šlo zejména o diskutabilní požadavek na umístění pantografu nad prvním podvozkem, dále o fakt, že osa prvních dveří neodpovídala požadavku na umístění ve vzdálenosti 2 200 mm (± 600 mm) od čela vozu a o volbu oken s upevněním v gumovém těsnění namísto užití lepení (ačkoli z hlediska údržby jsou okna v gumových profilech přínosem). Požadavkům dopravce neodpovídala ani sedadla a namísto posuvných oken byla nabídnuta okna výklopná. Vnější informační panely pak nebyly nabízeny v provedení DOT-LED, ale pouze LED.

Posledním účastníkem tendru (pomineme-li vítěznou Škodovku) bylo konsorcium firem CRSC a INEKON GROUP. To si nedalo práci ani s tím, aby svou nabídku řádně doručilo. Nabídka totiž měla být doručena v uzavřené obálce označené názvem veřejné zakázky, avšak při otevření nabídek dne 22. 1. 2018 se ukázalo, že nabídka byla podána jako dva nezabalené šanony (originál a kopie nabídky).

 Libor Hinčica