Tramvaje K2 v Ostravě končí, do provozu míří „Stadlery“

1. 11. 2018 čeká ostravskou MHD malá revoluce. Poté, co Drážní úřad ve čtvrtek 25. 10. 2018 schválil typ Stadler Tango NF2 jako nový typ vozidla, došlo k vydání průkazů způsobilosti pro prvních 20 dodaných tramvají (ev. č. 1701–1720). Tramvaje tak mohou vyrazit do ostrého provozu s cestujícími.

Odstavené tramvaje K2G ev. č. 805 a 806 v areálu ústředních dílen v Martinově. (foto: Libor Hinčica)

Naopak řada starších vozů z ostravských kolejí zmizí, mezi nimi i poslední dva provozní vozy typu K2 (resp. přesněji po dříve realizované modernizaci K2R.P). Pomineme-li krátké provozní období jednoho z prototypů v Mostě, byly dvoučlánkové tramvaje typu K2 dodány jenom do trojice československých měst, konkrétně do Brna, Bratislavy a Ostravy. Další vozy zamířily do Sovětského svazu a Jugoslávie. Výroba byla ukončena v roce 1983, kdy se počet vyrobených kusů zastavil na 569 vozech.

Ostrava testovala v roce 1965 již předchůdce „ká dvojek“ (model K1), dva vozy ev. č. 800 a 801 ale byly navráceny výrobci, který mezitím upřednostnil vývoj typu K2 (hlavní odlišnosti spočívaly v řešení elektrické výzbroje, změnila se ale i konstrukce vozů, byť design zůstal identický). Ostrava pořídila první tři tramvaje K2 (ev. č. 802–804) v roce 1967 (do provozu byly uvedeny v únoru), dalších 5 vozů (ev. č. 805–809) následovalo v roce 1969, poté se ale dodávky navzdory původním očekáváním zastavily a Ostrava dále upřednostňovala v koncepci rozvoje vozy typu T3. Poslední dvě „ká dvojky (ev. č. 810 a 811) se do Ostravy dostaly po dlouhé pauze až v roce 1983, tedy v době, kdy československé provozy nutně potřebovaly zajistit dodávky nových tramvají. Při výrobě vozů typu K2 pro jugoslávské Sarajevo se tehdy podařilo vyčlenit i dodávku několika vozidel pro československá města, z nichž dvě (oficiálně vedena jako typ K2YU) se dostala i do Ostravy.

Celkem tedy Ostrava získala jen deset vozů typu K2 a po Rostovu na Donu byla jejich nejmenším provozovatelem. Všechny vozy s výjimkou tramvaje ev. č. 804 prošly postupně od 90. let modernizací. Většina vozů byla osazena výzbrojí TV8 (typ K2G), dvě tramvaje (ev. č. 802 a 803) získaly výzbroj TV Progress od firmy Cegelec (typ K2R.P). Vůz ev. č. 804 byl po odstavení v roce 2005 vyčleněn jako muzejní exponát, tramvaj se ale nakonec nepodařilo zachránit a v roce 2010 byla pro žalostný stav zlikvidována. Vůz ev. č. 810 byl odstaven po nehodě na jednokolejné trati z Poruby do Zátiší (Kyjovic) v roce 2008, další tramvaje K2G následovaly v roce 2013 a v letošním roce. Od září 2018 už byly v provozu jen dva vozy typu K2R.P ev. č. 802 a 803, které jsou zároveň nejstaršími ostravskými tramvajemi v běžném provozu, neboť letos slouží veřejnosti již 51 let (rokem výroby navíc spadají ještě do roku 1966, takže mají již 52 let).

Rozloučení s tramvajemi typu K2 je naplánováno na sobotu 3. 11. 2018 od 11:00 před vjezdem do areálu dílen DPO v Ostravě-Martinově. Zde by mělo dojít k symbolickému předání štafety v provozu jednomu z vozů Stadler Tango NF2.

Libor Hinčica