Proměna opavské „patnáctky“

Dne 18. 10. 2018 byl do Opavy převezen ex-chomutovský kloubový trolejbus Škoda 15 Tr původního evidenčního čísla 014, který se bude účastnit slavnosti k symbolickému ukončení provozu trolejbusů Škoda 14 Tr ve městě. Trolejbus prošel během deseti dnů několika drobnými úpravami, jehož cílem bylo uzpůsobit vozidlo do stavu, které by odpovídalo provozu trolejbusů tohoto typu v Opavě.

Ex-chomutovský trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 014 v Opavě. (foto: Libor Hinčica)

Původní provedení trolejbusu. Na snímku vůz vlastní silou najíždí na trajler před cestou do Opavy. (foto: Libor Hinčica)

Na vozidle došlo k částečným úpravám stavu karoserie a opatření nového lakování na vybraných plochách. Doplněn byl rovněž ve shodě s opavským schématem typický červený pruh ve spodní části karoserie a všechny „výsostné znaky“. Trolejbus tak působí na první pohled skutečně opavsky.

Vozidlu bylo přiděleno ev. č. 81. Toto číslo již bylo v minulosti obsazeno vozem 14 TrM, který byl poškozen při požáru vozovny v roce 2013 a následně vyřazen. Pro opavskou „patnáctku“ bylo zvoleno jednak proto, že bylo nyní uvolněné, ale také proto, že by časově odpovídalo číslování opavských trolejbusů v období, kdy se podle úvah z roku 1990 s dodávkami trolejbusů Škoda 15 Tr do Opavy počítalo (tj. přelom let 1995/96).

Pohled zleva na “opavský” vůz Škoda 15 Tr. (foto: Libor Hinčica)

S časovou osou souvisí také zvolené označení linkovými orientacemi. Meziměstská trolejbusová trať do Hradce nad Moravicí měla být uvedena do provozu na počátku roku 1996. Tehdy měla poslední trolejbusová linka číslo 7, takže by pravděpodobně následovala jako další linka č. 8, resp. dnes 208. Proto byly vyrobeny pro účely fotografování cedule právě s tímto číslem.

Přítomnost kloubového trolejbusu na akci k rozloučení s trolejbusy Škoda 14 Tr má být zpestřením bohatého programu. Vývoj trolejbusů 14 Tr byl od počátku úzce provázán také s možností vývoje článkového trolejbusu, práce na projektu kloubového vozidla se ale protahovaly a sériový výroba byla zahájena až v roce 1988. Včetně prototypů bylo do roku 2004 vyrobeno celkem 623 vozů Škoda 15 Tr v různých modifikacích.

Trolejbusy Škoda 15 Tr měly spojovat konečnou Stadion s částí Kajlovec v Hradci nad Moravicí. (foto: Libor Hinčica)

„Patnáctky“ jsou tedy s vozy 14 Tr příbuzné a úvahy o jejich nasazení do provozu v Opavě vedly k myšlence, že by se mohl právě tento model trolejbusu v metropoli českého Slezska alespoň nakrátko objevit a připomenout nenaplněné ambice rozvoje trolejbusové dopravy ve městě i pokračování vývoje vozů 14 Tr.

Také podle čelní linkové orientace směřuje trolejbus do Kajlovce. (foto: Libor Hinčica)

Trolejbus bude v pátek 9. 11. 2018 vypraven na noční jízdu pro fanoušky veřejné dopravy v ulicích Opavy. Orientační harmonogram pátečního večera byl již publikován na webu www.opava35let.cz v sekci Bonusy pro fanoušky. Další den (10. 11. 2018) bude nasazen na zvláštní linku T1, která spojí areál vozovny se smyčkou Albert, přičemž budou zajištěny přestupy na návazné autobusové linky A1 a A2 k zámku Raduň a k opevnění v Milostovicích.

Libor Hinčica