KAMAZ představil trolejbus

Ruský výrobce KAMAZ představil v tomto týdnu na veletrhu Busworld Russia konaném v Krasnogorsku v areálu Crocus Expo trolejbus, který možno označit jako parciální. Je to vůbec poprvé, co trolejbus tento známý producent vyrobil. O něco zajímavější je ještě fakt, že právě KAMAZ dodává do Moskvy elektrobusy typu KAMAZ-6282, které se v provozu zatím neosvědčily a z nichž byl právě nový trolejbus nesoucí podobné označení KAMAZ-62825 odvozen.

Co tam dělá trolejbus?

Veletrhu, který se koná jednou za dva roky střídavě s moskevským veletrhem COMTRANS a který se tentokrát konal ve dnech 23. až 25. 10. 2018, se zúčastnilo 74 společností ze 14 zemí světa. Podobně jako je tomu dnes zvykem při podobných příležitostech i v jiných částech světa, výrazně o sobě opět promluvila elektromobilita. Velkým překvapením ovšem bylo představení parciálního trolejbusu KAMAZ. Jeho prototyp na první pohled nešlo od rovněž přítomného elektrobusu téhož výrobce rozeznat, vysoké střešní plenty totiž sběrače z předních pohledů dokázaly umně zakrýt. Trolejbus se zhruba 20km autonomním pohybem je téměř věrnou kopií elektrobusu. Prototyp, který tradiční výrobce těžkých nákladních automobilů na rozdíl třeba od Trolzy nemaskuje pod slovo elektrobus s dynamickým nabíjením, ale pojmenovává jej jako “trolejbus se zvětšeným autonomním chodem”, navíc “vyšší třídy”, nicméně vykazuje jeden nedostatek, automatickou manipulaci se sběrači totiž neumí, a je tak s nimi třeba manipulovat ručně. Zřejmě je to daň za rychlou snahu vytvořit nové vozidlo ve výrobním portfoliu firmy, kterou však nový počin dle jejích slov nestál žádné dodatečné investice. Cílem je nabízet trolejbus KAMAZ provozům, které už trolejbusové sítě mají.

Bude mít úspěch? (foto: KAMAZ)

Vnitřní i vnější provedení vypadají na první pohled velmi dobře, výrobek nepůsobí nekvalitně nebo nízkonákladově, pravdu o jeho spolehlivosti a komfortu ovšem ukáže až reálný provoz. Klimatizace je nabízena pro zákazníky jako opční. Vůz je možné po dobu 10 hodin možné napájet i staticky z náhradního zdroje energie, při zapojení pod trolej se mu ovšem jeho LTO baterie dobijí za cca 20 minut. Zajímavostí jsou i dva motory, každý o nominálním výkonu 60 kW (maximální výkon je však dvojnásobný), díky čemuž má být trolejbus schopen zvládat i vysoká stoupání.

Elektrobus s trojitým způsobem nabíjení. Má vůbec smysl? (autor: Gruzovik Press).

Trolejbus měl po výstavě určenu dalekou pouť, a sice do tatarského Almeťjevsku, kde se podrobí zkouškám. Pravděpodobnost, že se objeví v Moskvě, se téměř rovná nule, hlavní město totiž ani navzdory pokračujícímu fiasku elektrobusů trolejbusy nemíní do ulic navracet. Rozvoj elektrobusů byl oproti původním plánům citelně zpomalen, zato se bude nakupovat přes 1 000 autobusů, které se “spravedlivě” rozdělily mezi výrobce moskevských elektrobusů, tedy LiAZ a KAMAZ. Tento týden byl moskevskému primátorovi Sobjaninovi, otci myšlenky rušení moskevských trolejbusů, ze strany měsíčníku Gruzovik Press představen návrh nového vozidla Tribus neboli elektrobus s trojitým systémem nabíjení. Jedná se o vůz, který vypadá jako trolejbus a je možné napájet jej hned třemi způsoby, a sice přes ultrarychlé nabíjecí stanice, skrze trolejbusové vedení a také pomalým nabíjením. Primátor uvedl, že je připraven se s tímto konceptem seznámit.

Dodejme, že tento týden na základě elektronické aukce došlo k výběru dodavatele dalších 10 parciálních trolejbusů pro Petrohrad. V souboji Trolzy a Belkommunmaše vyhrál druhý jmenovaný výrobce, který nové vozy dodá do konce prosince 2018. V Petrohradě dále vysoutěžili 10 elektrobusů s pomalým nabíjením. Nahradit mají autobusy na lince 128.

IMG_8278-2.jpg

Text: Vít Hinčica

Neoznačené foto: M. V. Fandjušin

Poděkování: M. V. Fandjušin