Menu

Ústecký trolejbus Škoda 14 Tr už cestující nesveze

Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 403 sloužil v Ústí nad Labem téměř 30 let. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 403 sloužil v Ústí nad Labem téměř 30 let. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
09. 01. 2018 17:31
Redakce
1 minuta čtení

V Ústí nad Labem se v ulicích města od roku 2001 objevoval jediný trolejbus typu Škoda 14 Tr, který pocházel z původní pětikusové dodávky těchto vozidel, která zahajovala ve městě v roce 1988 trolejbusový provoz (vyrobeny však byly již v roce 1987).

Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 403 sloužil v Ústí nad Labem téměř 30 let. (foto: Libor Hinčica)

Čtyři z těchto pěti trolejbusů byly v červnu 2001 vyřazeny a prodány do maďarského Szegedu. Pro ústecký provoz koncipovaný pro nasazení článkových trolejbusů byly totiž nevhodné. Jediný trolejbus ev. č. 403 si DP ponechal s tím, že by se měl stát v budoucnu historickým vozidlem. Stále jej ale nasazoval do provozu, zejména na méně vytížené linky a spoje.

Záměr zachovat vozidlo v historickém nebo tzv. retro režimu přetrvává v Ústí nad Labem nadále, a to buďto ve stavu, v jakém byl v provozu nejdéle, anebo v provedení po odstavení z pravidelného provozu. Podobně by rád nechal ústecký DP opravit i trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 501. Překážkou je ale financování oprav, které nemůžou být ze zdrojů na pravidelnou údržbu a opravy provozovaných vozidel nebo jiné nutné investice DPmÚL.

V provozu s cestujícími byl jediný ústecký trolejbus Škoda 14 Tr naposledy v březnu 2017. Poté byl odstaven kvůli závadě na řídicím regulátoru. Dopravní podnik však plánoval trolejbus odstavit z provozu v průběhu roku 2017 tak jako tak, neboť byl v provozu již téměř 30 let a karoserie, nosný rám, kabeláž 600 V atp. již volaly po opravě. S ohledem na zprovoznění ojetých trolejbusů Škoda 21 Tr z Hradce Králové již ale nebyl vůz pro potřeby běžné obsluhy zapotřebí, a tak se už nepředpokládalo, že by se měl po svém odstavení vrátit do pravidelného provozu s cestujícími. To ale zároveň zabraňuje jeho opravě. Prioritou jsou totiž opravy vozidel, která jsou zásadní pro pravidelný provoz. Trolejbus tak zůstává odstavený na venkovní ploše vozovny, kde se do něj dál zakusuje zub času.

Samotná oprava trolejbusu doposud nebyla ani oceněna, přesný rozsah prací by měl vyplynout až po kompletním odstrojení a zjištění všech nutných oprav rámu a karoserie. DP uvádí, že po zkušenostech, které získal u rekonstrukcí vozů Škoda 15 Tr, by se zřejmě jednalo o sedmicifernou částku. Do oslav 30. výročí trolejbusové dopravy v Ústí nad Labem tak trolejbus určitě rekonstruován nebude.

Libor Hinčica

Podobné články