Solaris postaví tříčlánkový trolejbus

Polský Solaris Bus & Coach potvrdil, že se pouští do stavby 24 m dlouhého tříčlánkového trolejbusu. O výrobě tříčlánkových vozů od Solarisu se v minulosti opakovaně hovořilo, a to jak v souvislosti s trolejbusy, tak s autobusy. Nyní firma potvrdila, že na vývoji takového vozidla skutečně pracuje.

Solaris Trollino 24 na vizualizaci výrobce. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Prototyp, jenž je prozatím značený jako Solaris Trollino 24 (jeho celková délka by měla být mírně přes 24 m), by se měl stát základem nové produktové řady tříčlánkových vozidel s hybridním, nebo s celoelektrickým pohonem (ať už ve formě elektrobusu nebo trolejbusu). Prototyp trolejbusu by měl být hotový v polovině roku 2018 a následně by se měl objevit na testech ve vybraných evropských městech.

Trolejbus bude mít celkem 4 nápravy (čtvrtá bude řiditelná), z nichž dvě budou řešeny jako hnací. Vybaven bude také bateriemi o kapacitě 94 Ah (a kapacitě elektrické energie 58 kWh). Nabíjení baterií bude probíhat během jízdy pod trolejí. Trolejbus by měl být unikátní i uspořádáním dveří. Těch bude 5 o stejné šířce (všechny dvoukřídlé). Ve výbavě nebude chybět samostatná klimatizace pro cestující a řidiče, kamerový systém (kamery budou snímat i sběrače a jedna venkovní kamera bude zabírat prostor zadních článků).  Samozřejmostí bude moderní informační systém pro pasažéry, USB nabíjecí porty, LED osvětlení interiéru atp. Ve voze bude rozmístěno celkem 53 sedadel, z toho 16 přístupných z úrovně nízké podlahy. Kromě míst pro vozíčkáře a kočárek nebude chybět ani plošina pro jízdní kola. Takovou používají u trolejbusů od Solarisu v Salzburgu, který kdysi měl ve smlouvě s polským výrobcem klauzuli, jež předpokládala výrobu tříčlánkových trolejbusů, pakliže o ně projeví dopravce zájem (nakonec však této možnosti nevyužil a poptal všechna vozidla v 18m provedení).

Pohled na vozidlo z levé strany. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Solaris nabízí trolejbusy na trhu od roku 2001, doposud bylo objednáno v kooperaci s různými partnery téměř 1.200 vozidel z 16 zemích. Na nemalém počtu vyrobených trolejbusů se podílely a podílí také české společnosti Škoda Electric a Cegelec. Právě druhá jmenovaná by zřejmě měla být subjektem, který bude pro 24m trolejbus dodávat elektrickou výzbroj.

Libor Hinčica za využití TZ Solaris Bus & Coach