Konec tramvají v ukrajinském Kramatorsku

V úterý 1. srpna 2017 byl ukončen provoz tramvají v ukrajinském Kramatorsku. Město se 159 tisíci obyvateli ležící na východě Ukrajiny dosud obsluhovaly kromě trolejbusů, autobusů a typických ukrajinských „maršrutek“ rovněž tramvaje. Jejich provozovatelem bylо "Краматорське трамвайно-тролейбусне управління" (Kramatorský tramvajovo-trolejbusový dopravní podnik).

Vyřazené vozy KTM-5 v ukrajinském Kramatorsku v roce 2002. (zdroj: Yury Maller, http://ymtram.mashke.org)

Tramvaje zahájily svůj provoz 12. května 1937. S rozvojem města se rozvíjel i počet tramvají a tratí. Není bez zajímavosti, že se v letech 1967 až 1972 objevily v Kramatorsku i dva československé vozy Tatra T3SU, které ovšem byly později předány do Mariupolu. Hlavním typem tramvají tedy od 70. let byly ruské vozy typu 71-605 (KTM-5) různých sérií. Po vyhlášení nezávislosti Ukrajiny došlo v devadesátých letech i v tomto regionu k výraznému útlumu průmyslu, což ruku v ruce s nedostatkem finančních prostředků vedlo k postupnému uzavírání tratí a odstavování vozidel.

Vzhledem ke geografické poloze města na východě Ukrajiny postihly i Kramatorsk boje spojené s aktivitami separatistických skupin na východě země, v roce 2014 byl provoz na přechodnou dobu přerušen, ale po ukončení bojů a obnovení ukrajinské správy se tramvaje do ulic města znovu rozjely (proruští separatisté drželi město od 12. 4. do 5. 7. 2014).

Vozový park se smrskl na pouhých 8 osobních a dva služební vozy. (zdroj: Yury Maller, http://ymtram.mashke.org)

Nyní však došlo od 1. 8. 2017 k opětovnému zastavení tramvajového provozu. Před jeho ukončením provozu bylo k dispozici posledních osm provozuschopných tramvají typu 71-605 (KTM-5, výrobce UKVZ) a dva vozy pro údržbu tratí. Denní výprava čítala v pracovní dny pětici tramvají, ty však 1. srpna zatáhly do vozovny naposledy.

Zaměstnanci místního dopravního podniku nyní budou provádět inventarizaci majetku, po jejímž ukončení bude rozhodnuto, jak se zbývajícím majetkem naložit.

Představitelé města vidí důvod k ukončení provozu tramvají především v nutnosti investic do zchátralé infrastruktury a vozového parku. Podle mínění vedení města rovněž tramvaje nepředstavují páteřní dopravní prostředek hromadné dopravy.

Páteř vozového parku tvořily vozy KTM-5 (71-605). Ty jsou považovány za nejvíce vyráběný typ tramvají jednoho typu na světe. (zdroj: Yury Maller, http://ymtram.mashke.org)

Bitva za zachování provozu tramvají se vedla po několik let, místní občané, aktivisté a zaměstnanci dopravního podniku sepisovali několik petic a pořádali za zachování provozu tramvají demonstrace. Bohužel neúspěšně.

Tramvaje jsou prozatím nahrazeny autobusy – namísto pěti tramvajových vozů obsluhuje tramvajové linky devět autobusů. Tramvajové tratě jsou nyní pod zvýšeným dozorem policie, hrozí totiž krádež trolejového vedení, ale i kolejnic. Dopravní podnik rovněž za účelem hlídání nyní již neprovozovaných tratí vytvoří hlídkové skupiny ze svých zaměstnanců.

Redakce