První fotografie! Nový český trolejbus – Ekova Electron 12T

Ostravská firma Ekova Electric dokončuje v těchto dnech výrobu svého prvního trolejbusu. Ten je postaven na platformě modelu Ekova Electron, který byl původně vyvinut jako elektrobus. Elektrobusy dodává česká firma ve spolupráci se zahraničními partnery do Německa a Švédska (podrobně viz ČsD 5/2016).

Nový český trolejbus Ekova Electron 12T. (foto: Ekova Electric)

O výrobě trolejbusu se v souvislosti s ostravskou společností Ekova Electric mluvilo již v minulosti. Práce na výrobě prototypu však byly zahájeny až po dokončení prvních dodávek elektrobusů do zahraničí. Nyní je trolejbus před finálním dokončením. Jak firma prozradila dne 7. 5. 2017 na svém facebookovém profilu, trolejbus by se měl poprvé představit na veletrhu Czech Raildays. Jediná fotografie, která byla v této souvislosti doposud zveřejněna, představovala čelo trolejbusu. Nyní si však můžete prohlédnout trolejbus celý, byť prozatím ještě ve výrobní hale.

Doposud jediná fotografie uvolněná Ekovou Electric v souvislosti s novým trolejbusem představovala pouze jeho čelo, resp. jeho část. (foto: Ekova Electric)

Nový trolejbus, jenž je označen prozatím jako typ Ekova Electron 12T, je řešen jako tzv. parciální trolejbus, což znamená, že může část trasy absolvovat v čistě bateriovém módu. Použity jsou ve vozidle bateriové články typu LTO (lithium titanát oxid) o celkové kapacitě elektrické energie 47 kWh. Předpokládá se, že vozidlo by mohlo na baterie urazit opakovaně vzdálenost cca 12 km. K nabíjení baterií má pak docházet během jízdy pod trolejovým vedením.

Ekova Electron 12T - nový trolejbus, jenž má být představen na veletrhu Czech Raildays. (foto: Ekova Electric)

Elektrickou výzbroj do trolejbusu dodala společnost Cegelec a. s. (TV Europulse), motor TAM1050C6B o výkonu 175 kW pochází od společnosti Pragoimex, sběračová soustava s poloautomatickými sběrači od firmy Faiveley Transport. Hmotnost 11980 mm dlouhého, 2550 mm širokého a 3520 mm vysokého trolejbusu je 12040 kg. Trolejbus pojme celkem 87 pasažérů, z toho 26 sedících (+ 2 sklopná místa). Součástí výbavy trolejbusu je také klimatizace interiéru i stanoviště řidiče.

Vůz byl, jak je zřejmé z fotografií, vyhotoven v provedení, které odpovídá specifikaci používané u ostravského DP (ať už je řeč o lakování nebo interiéru s „dřevěnými“ sedadly). Lze očekávat, že trolejbus bude v síti DPO následně testován. Obecně vzato se však jedná o neadresný prototyp. V nedávném výběrovém řízení na dodávky nových trolejbusů do Ostravy Ekova Electric neuspěla a trolejbusy dodá do města Škoda Electric. Ta je stále největším českým výrobcem trolejbusů, nicméně její monopolní postavení narušily během jediného roku hned dva další výrobci – SOR Libchavy začal vyrábět trolejbusy s  elektrickou výzbrojí RAIL Electronics CZ, které již firma dodala do Banské Bystrice, nyní se pak přidává Ekova Electric se svým Electronem 12T.