Zachrání trolejbus s výzbrojí Škoda Electric trolejbusy v Mexico City?

V hlavním městě Mexika, dvacetimilionové metropoli Mexico City, začal jezdit ve zkušebním provozu s cestujícími trolejbus, na jehož výrobě se významně podílela Škoda Electric. Tamní dopravní podnik totiž plánuje modernizaci vozového parku a ke zkouškám si vybral vůz, který vyrábí Škoda Electric s místním významným výrobcem autobusů, firmou DINA.

Trolejbus pro Mexico City byl vyroben ve spolupráci firem DINA a Škoda Electric. (zdroj: Škoda Electric)

 „Trolejbus by měl na zkouškách jezdit v mexickém hlavním městě v průběhu letošního roku. Cílem je, aby si zákazník mohl v reálném provozu ověřit výhody nových řešení trolejbusů s moderní elektrickou výzbrojí,“ říká obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch. Tento trolejbus byl postaven speciálně pro potřeby dopravního podniku STE (Sistema de Transporte Electrico) v Cuidad de Mexico.

Mexické hlavní město se dlouhodobě potýká s problematikou znečištění ovzduší – a to i v důsledku silné dopravy. Radnice města proto již v minulosti vytvořila dva tzv. "koridory s nulovými emisemi“, na kterých trolejbusy jezdí po většinu trasy ve vyhrazených pruzích. Cílem je využít k hromadné dopravě ekologická vozidla. 

„Naše společnost dodala pro nový trolejbus kompletní moderní elektrovýzbroj. Samotná finální montáž vozidel proběhla za podpory škodováckých odborníků v závodě společnosti DINA Camiones nedaleko hlavního města,“ doplňuje Pavel Kuch. Kromě moderního odbavovacího systému, GPRS, WIFI a kamerového systému disponuje vozidlo novým řešením trakčního pohonu, který mu umožňuje nezávislý dojezd na diesel generátor až do vzdálenosti 30 kilometrů, což lze využít hlavně při průjezdy tunely nebo při případných výpadcích v dodávkách elektrické energie.

Megalomanské plány na zavedení elektrobusů si snad mexická radnice ještě rozmyslí. Trolejbusy jsou přece jen stálejším řešením, což ostatně dokazuje samotné Mexico City, kde se některé vozy drží v provozu více než 30 let. (zdroj: Škoda Electric)

Megalomanské plány na zavedení elektrobusů si snad mexická radnice ještě rozmyslí. Trolejbusy jsou přece jen stálejším řešením, což ostatně dokazuje samotné Mexico City, kde se některé vozy drží v provozu více než 30 let. (zdroj: Škoda Electric)

Pro Škodu Electric není mexický trh úplně novým teritoriem. Před dvěma lety plzeňská firma společně s tamním výrobcem DINA dodala pětadvacet nových trolejbusů pro mexické město Guadalajara. „První vozy se objevily v ulicích Guadalajary na začátku roku 2016. Tamější dopravní podnik a především cestující jsou s nimi velice spokojeni,“ sděluje Pavel Kuch. Od února 2016 jsou nová vozidla součástí integrovaného dopravního systému města SiTren-Trolebús, který denně přepraví více než 10 milionů pasažérů. Dopravní podnik Guadalajary novými trolejbusy nahradil zhruba třicet let provozované zastaralé vozy. Hodnota této zakázky se pro Škodu pohybovala na úrovni 100 milionů korun.

O tom, zda se flotila trolejbusů v Mexico City významně rozšíří, zatím není rozhodnuto. Zkušební jízdy nového vozidla mají prokázat schopnosti moderních trolejbusů a úroveň konstrukce. Představitelé Mexico City se před časem „zamilovali“ do technologie elektrobusů a plánovali trolejbusy nahradit právě autobusy na baterie. S tím se zastavily také plány na obnovu zastaralého vozového parku trolejbusů, který čítá přes 300 vozidel, z nichž však nejmladší vozy mají letos již 19–20 let (tyto trolejbusy přitom tvoří páteř vozového parku a dopravce jich má k dispozici zhruba 200), část vozového parku je pak starší než 30 let.

Na přelomu roku začaly sílit hlasy odborné veřejnosti i městských zastupitelů, že náhrada trolejbusového provozu elektrobusy je ekonomický nesmysl nejen z krátkodobého hlediska (náklady na pořízení trolejbusů, byť parciálních, by měly být jistě menší než náklady na elektrobusy), ale i dlouhodobého (nákup náhradních baterií po cca 8–10 letech intenzivního provozu by společně s cenou nabíjecích stojanů hravě překonaly náklady na údržbu trolejbusové infrastruktury, a to i v případě, že by bylo nutné budovat nové úseky trolejbusových tratí). Trolejbusům se tak v mexické metropoli snad blýská na lepší časy. Bude u toho i české know-how?  

TZ Škoda Electric s úpravami a doplněním redakce

 

Poznámka: redakce Československého Dopraváka se problematikou trolejbusové dopravy v hlavním městě Mexika zabývá delší dobu a bude jí na tomto webu ještě věnovat pozornost.