Boj o nové tramvaje pro Krakov nekončí

Vítěz výběrového řízení na nové tramvaje pro polský Krakov zůstává stále neznámý. Do tendru, který byl vypsán už v srpnu 2016, se přihlásily celkem čtyři společnosti, a sice PESA, Škoda Transportation, Newag/Bombardier a Solaris/Stadler, jejichž nabídky byly otevřeny koncem října 2016. První ze jmenovaných firem ale dopravce MPK Kraków vyloučil, a sice s ohledem na problémy při plnění závazků z minulé dodávky tramvají s obchodním jménem Krakowiak.

Celkem 33 vozů typu E1 pořídil Krakov v letech 2004-13 z rakouské Vídně. Tři z nich posloužily jako zdroj náhradních dílů, zbylých 30 bylo zařazeno do provozu. Dodnes jich v ulicích města můžeme potkat 28. Na snímku vidíme vůz ev. č. 107 (dnes HW107) z roku 1967, jenž sloužil ve Vídni do roku 2004 pod ev. č. 4461. (foto: Libor Hinčica) 

PESA se ale s tímto rozhodnutím nehodlala smířit a využila možnosti odvolat se k tzv. Národnímu odvolacímu senátu (Krajowa Izba Odwoławcza; KIO). Poukazovala přitom na to, že zpoždění, které nabrala při dodávce 36 vozů PESA 2014N v průběhu roku 2015, bylo způsobeno tím, že již při uzavírání smlouvy došlo k posunu termínu jejího podepsání a při samotné výrobě bylo nutné aplikovat na vozidla prvky, které nebyly v původních požadavcích výběrového řízení.  

Národní odvolací senát se po seznámení se stanovisky obou stran přiklonil na stranu výrobce z Bydgoszcze a nařídil dopravci, aby PESU, která v kontraktu nabídla nejnižší cenu (ta má však váhu jen 40 %), opět do boje o nové tramvaje vrátil. V Krakově ale s názorem odvolacího senátu nesouhlasí, takže odvolávat se chce nyní pro změnu dopravce, a to k okresnímu soudu, jenž se jako jediný nabízí coby vyšší instance v daném sporu. Teprve jeho rozhodnutí by mělo být konečné.

Vyhodnocení a uzavření výběrového řízení se tak bývalé sídlo polských králů dočká až poté, co rozhodne soud. Doba na dodání až 50 nových vozidel, které by měly být financovány z prostředků EU, se přitom mezitím zkracuje.