Menu

Nové tramvaje Tatra-Jug pro egyptskou Alexandrii

Návrh nové částečně nízkopodlažní (70 %) tramvaje Tatra-Jug typu K1M6 představuje snahu výrobce o produkci moderních vozidel. Podoba dvoučlánkových vozidel pro Alexandrii ovšem nebyla prozatím zveřejněna. Dlouhá mají být 22 m a na rozdíl od vozidla na vizualizaci nebudou nízkopodlažní. (zdroj: Tatra-Jug) 
Návrh nové částečně nízkopodlažní (70 %) tramvaje Tatra-Jug typu K1M6 představuje snahu výrobce o produkci moderních vozidel. Podoba dvoučlánkových vozidel pro Alexandrii ovšem nebyla prozatím zveřejněna. Dlouhá mají být 22 m a na rozdíl od vozidla na vizualizaci nebudou nízkopodlažní. (zdroj: Tatra-Jug) 
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 02. 2017 08:00
Redakce
1 minuta čtení

Na počátku roku 2017 rozhodla výběrová komise úřadu dopravy v egyptské Alexandrii udělit souhlas na dodávku 15 nových článkových tramvají ukrajinské společnosti Tatra-Jug. Ta vznikla v roce 1993 jako společný podnik ukrajinských partnerů a české společnosti ČKD a měla zajišťovat finální montáž tramvají na Ukrajině při využití komponentů a dokumentace z České republiky. Zatímco česká ČKD zabývající se výrobou tramvají zmizela v propadlišti dějin, ukrajinská firma i přes obtíže v posledních letech nadále funguje pod původním názvem Tatra-Jug a má vlastní řadu výrobků, která však do značné míry staví na know-how československých tramvají. Nyní ukrajinský výrobce uspěl v tendru na nové tramvaje pro Alexandrii.  

Návrh nové částečně nízkopodlažní (70 %) tramvaje Tatra-Jug typu K1M6 představuje snahu výrobce o produkci moderních vozidel. Podoba dvoučlánkových vozidel pro Alexandrii ovšem nebyla prozatím zveřejněna. Dlouhá mají být 22 m a na rozdíl od vozidla na vizualizaci nebudou nízkopodlažní. (zdroj: Tatra-Jug) 

Všemu předcházel zdlouhavý proces výběrového řízení, jehož součásti byla i návštěva zvláštní komise z Egypta ve výrobních prostorách společnosti Tatra-Jug. Výběrového řízení se účastnilo celkem 6 producentů, přičemž do druhého kola se dostali pouze 3. V něm ukrajinský dodavatel porazil společnosti Stadler a čínského giganta CRRC Corporation. Podpis smlouvy na dodání nových tramvají se konal v egyptské Alexandrii dne 6. 2. 2017 za účasti guvernéra Alexandrie Reda Farakhata a ukrajinského velvyslance Gennadie Latie. Nové vozy budou odpovídat všem požadavkům alexandrijského úřadu dopravy. Zohledněny musí být užití technologií pro provoz vozidel v náročných klimatických podmínkách i v podmínkách místní infrastruktury. Nové vozy budou dvoučlánkové o délce 22 metrů a nebudou nabízet nízkopodlažní plochu. Dodány by měly být do 2,5 let od první platby.  „Jsme nesmírně hrdí na kvalitu našich vozů a na skutečnost, že 95 procent výroby komponentů probíhá Ukrajině. To představuje tisíce pracovních míst a obrovské příspěvky do rozpočtů na všech úrovních pro hospodářské oživení naší země,“ řekl generální ředitel společnosti Tatra-Jug Anatolij Kerdivara po podpisu.

Vozový park tramvají v Alexandrii čítá více než 320 vozů. V západní časti sítě je provozováno 148 vozů japonského výrobce Kinki Sharyo, které jsou provozovány ve dvouvozových soupravách. Také je zde provozováno 6 dvoupatrových tramvají stejného výrobce. Všechny vozy jsou vyrobeny v 80. letech minulého století. Ve východní časti sítě je provozováno 97 tramvajových vozů Düwag vyrobených v 60. letech a v roce 1972 odkoupených z dánské Kodaně. Doplněny jsou o 30 vozů Ganz/Düwag pořízených v 80. letech. Kromě těchto vozů se do Alexandrie dostaly v loňském roce ještě ojeté tramvaje z Berlína, a sice 14 vozů T6A2M, 14 vozů B6A2M a 9 vozů KT4DM, které byly původně vyrobeny v ČKD Tatra.

Text: Radim Klement

Podobné články