Berlín plánuje návrat trolejbusů

Hlavní město Německa přemýšlí o návratu trolejbusů. Berlínský DP (BVG; Berliner Verkehrsgesellschaft) navrhl koncept, který počítá s výstavbou trolejbusové sítě v západním sektoru města ve Spandau. Výhledově by pak mohly být tratě prodlouženy až ke známé stanici Zoologischer Garten, anebo do částí Märkische Viertel. Projekt ale prozatím neschválilo vedení města.

Jednou z linek, na kterých by se mohly výhledově objevit parciální trolejbusy, je i linka X34. (foto: Libor Hinčica)

Z berlínských ulic zmizely trolejbusy v roce 1973, nyní po nich BVG opět pokukuje. Důvod je prostý. Dopravce vidí budoucnost v elektromobilitě, na druhé straně si ale uvědomuje rizika, která s provozem elektrobusů souvisejí, i jejich technické nedostatky, takže se pozornost přesunula k trolejbusům. Nikoli však k těm klasickým, ale k těm, jež jsou nazývány jako tzv. parciální (umožňují obsluhovat úseky bez trolejového vedení díky zabudovaným bateriím). Ušetřit by se mělo zejména na stavbě křížení, výhybek, zázemí vozovny atp. Trolejové vedení by tedy nebylo instalováno ani na jedné z uvažovaných tras v celé délce.

Dopravce BVG doposud otestoval několik typů elektrobusů, výsledky ovšem zůstaly poněkud za původními očekáváními. Do budoucna město přesto plánuje, že by mohlo pořídit 30 elektrobusů. Nabízí se však otázka, zda budoucnost nespočívá spíše v (parciálních) trolejbusech.

Úvahy počítají s tím, že by měly být částečně zatrolejovány 4 autobusové linky v části Spandau o celkové délce 25 km. Konkrétně by se mělo jednat o linky:

M32 – Rathaus Spandau – Heidebergplan nebo Brunsbütteler Damm, případně Dallgow-Döberitz (Havelpark); odhadová potřeba 12 vozidel;
M37 – Waldkrankenhaus – Staaken, Hahneberg; odhadovaná potřeba 11 vozidel;
137 – Freudstraße – Reimerweg; odhadovaná potřeba 8 vozidel;
236 – Gatower Straße/Heerstraße – U-Bahnhof Haselhorst; odhadovaná potřeba 10 vozidel.

Celkem by tedy mělo být pro provoz pořízeno min. 41 trolejbusů. Na všech těchto linkách by se měl podíl zatrolejovaných úseků pohybovat mezi 33 až 55 %.

Později by mohlo dojít k dalšímu rozšíření provozu parciálních trolejbusů a délka obsluhovaných linek by mohla narůst na cca 51 km. V úvahu by měly přicházet například linky M46, M49, X33, X34, X49, 134, 136 a N34. Pro ně by bylo zapotřebí pořídit dalších 96 trolejbusů.  

Libor Hinčica