4,6 mld. Kč na rozvoj tramvají v oblasti Katovic

Dne 11. 12. 2017 podepsala společnost Tramwaje Śląskie s organizací CUPT (Centrum Unijnych Programów Transportowych) smlouvu o poskytnutí finančních prostředků na rozvoj tramvajové dopravy v Katowicích a nejbližším okolí.

Vůz typu Konstal 105N-HF11AC ev. č. 725 v centru Katowic. (foto: Libor Hinčica)

Celkem je do projektu zahrnuto 10 měst (podle abecedy jde o města: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice a Zabrze), přičemž projekty operují s celkovou částkou 767 mil. zlotých, tedy zhruba 4,6 mld. korun. Evropská unie by měla podpořit realizaci těchto projektů částkou 393 mil. zlotých (cca 2,36 mld. Kč). Hlavní část peněz by měla putovat do modernizace stávající infrastruktury, kde bylo vytipováno 24 úseků, jež by se měly podrobit celkové opravě. Dvě nové tramvajové tratě by pak měly vzniknout ve městech Sosnowiec a Zabrze. Dohromady by mělo být zrekonstruováno či nově postaveno přibližně 42 kilometrů tramvajových tratí.

Mimoto má dojít také na nákup nových vozidel. Těch poptávají Tramwaje Śląskie celkem 45. Deset vozů má odpovídat provedení částečně nízkopodlažních sólo vozů (tj. délky cca 15 m), z nichž část má být provedena v obousměrném provedení. Nabídky do tohoto tendru podaly v září dvě společnosti, a sice Modertrans, jenž se hlásil s modelem, s nímž se mu již podařilo uspět v Elblagu (zde označen jako typ Moderus Beta MF 09 AC), a také (poněkud překvapivě) firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (dále jen H. Cegielski nebo Cegielski). Nižší nabídku předložil Modertrans (35,3 mil. zlotých, zhruba 211,8 mil. Kč), přičemž nabídl vůz s 30,4% podílem nízké podlahy. Cegielski nabídl vlastní řešení sólo nízkopodlažní tramvaje, která by měla mít podíl nízké podlahy 61,98 %, avšak také výrazně vyšší cenu – 45 mil. zlotých (cca 270 mil. Kč). V rámci hodnotících kritérií má největší váhu cena (77 %), dále pak podíl nízké podlahy (15 %) a další technické parametry (8 %).

Podle prozatímního vyhodnocení nabídek se zdá, že blíže vítězství má Modertrans, který měl v součtu posbírat 82,72 bodů, zatímco Cegielski jen 79,39 bodů. Firma H. Cegielski ale ještě před uzavřením soutěže podala protest proti dosavadnímu vyhodnocení s tím, že Tramwaje Śląskie měly špatně vyhodnotit parametry týkající se počtu dveří v nabídce společnosti H. Cegielski. Podle názoru výrobce by totiž měl získat bodů více, což by v součtu znamenalo zisk 83,39 bodů, čímž by Cegielski přeskočil Modertrans. Spor prozatím nebyl rozhodnut a soutěž běží dál.

Dalších 35 vozů je poptáváno v delším provedení, a sice 22–25 m (27 ks) a 30–32 m (8 ks). Mimoto by mělo být možné využít opci na dalších 5 tramvají do délky 25 m. Podíl nízké podlahy je u těchto vozů požadován alespoň 60 % (u kratší verze), resp. 70 % (u delšího provedení). Velikost nízkopodlažního prostoru je jedním z hodnotících kritérií (10 % váha), dále jsou vytipovány některé další technické parametry (dalších 10 % v rámci celkového hodnocení) a největší váhu (80 %) má cena. Do tohoto výběrového řízení se v říjnu přihlásili dva výrobci, konkrétně Pesa a  konsorcium Solaris Tram a Stadler. První z nich nabídla všech 35 vozů za sumu téměř 221 mil. zlotých (zhruba 1,326 mld. Kč), konsorcium Stadleru a Solarisu poté operovalo s částkou cca 227,8 mil. zlotých (tj. přibližně 1,366 mld. Kč). V obou případech přitom došlo k překročení původně plánovaného rozpočtu, jenž počítal jen s 213,350 mil. zł. Ani tato soutěž prozatím není uzavřena.

Libor Hinčica