Škoda Electric začala s dodávkami trolejbusů do Rumunska

Škoda Electric začala v těchto dnech s expedicí flotily nových trolejbusů, které vyrobila pro dopravní podnik Transurb v rumunském městě Galati.  Firma dodá do Rumunska celkem čtrnáct vozidel typu Škoda 26 Tr (s karoserií polského Solarisu) za zhruba 143 milionů korun.

Trolejbus Škoda 26 Tr pro rumunské město Galati během zkoušek v Plzni. (foto: Škoda Electric)

 „Jde o další z řady dodávek pro rumunský trh. V poslední době jsme například dodali přes padesát trolejbusů do rumunských měst Temešvár a Baia Mare,“ připomněl úspěchy z let minulých obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch.  

Plzeňská firma pro rumunského zákazníka vyrobila dvanáctimetrová vozidla s komfortní výbavou. Vozy jsou klimatizovány v prostoru pro cestující i řidiče, disponují moderním informačním systémem s kamerami a automatickým počítáním cestujících. Pro dopravce bude provoz nových trolejbusů výhodný z ekologického i ekonomického hlediska. Trolejbusy jsou totiž vybaveny i superkapacitory, které umožňují snížit spotřeba vozu (elektrická energie vznikající při rekuperaci se ukládá primárně do těchto zásobníků elektrické energie). Vozy byly softwarově přizpůsobeny s ohledem na stav tamní napájecí sítě, která se má vyznačovat specifickými napěťovými poměry.

Škoda dokončí předávání vozidel zhruba na začátku prosince letošního roku. „Ještě před Vánoci by se mohli škodováckými trolejbusy svézt první cestující,“ upřesňuje projektový manažer Škody Electric Milan Norek. První dva trolejbusy byly z Plzně odeslány dne 2. 11. 2017, v Galati došlo k jejich složení o 4 dny později.

Původně (v r. 2013) město chtělo pořídit celkem 25 nových trolejbusů a 50 nových autobusů, brzy se ale ukázalo, že na tak velký nákup nebude mít k dispozici dostatek finančních prostředků. Ještě v roce 2016 nebylo jasné, zda k vypsání tendru na nová vozidla vůbec dojde. Počet 50 poptávaných autobusů přitom zůstal zachován, poptávka po trolejbusech se ale snížila jen na 14 vozů. Na jejich financování se nakonec podařilo sehnat peníze díky úvěru z Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Vítězená cena za trolejbusy měla být nakonec nižší, než dopravce Transurb předpokládal, a tak se předpokládá, že by mělo dojít (díky ušetřeným finančním prostředkům v rámci elektronické aukce) k doobjednání dalších dvou vozidel. V pořizovací ceně vozidel (přesně by mělo jít o 5.567.784,07 €, tj. zhruba zmíněných 143 mil. Kč) by měly být zahrnuty také dodávky náhradních dílů, servis a prodloužená záruka na 36 měsíců.    

Kromě dodávky pro rumunské Galati letos plzeňská společnost získala také další významnou exportní zakázku na padesát nových moderních trolejbusů pro hlavní město Lotyšska Rigu. Škodovka za dobu existence trolejbusové výroby dodala na tuzemský i zahraniční trh více než 14 tisíce trolejbusů. České trolejbusy stále jezdí ve zhruba třiceti zemích světa, ve většině z nich jde však o starší vozidla dodávaná ještě za éry existence Škody Ostrov.

Libor Hinčica za využití TZ Škoda Electric