Menu

V Plzni budou jezdit tramvaje EVO2

Prototyp tramvaje EVO2 v Liberci. (foto: Libor Hinčica)
Prototyp tramvaje EVO2 v Liberci. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
24. 11. 2017 16:39
Redakce
1 minuta čtení

Plzeňské městské dopravní podniky podepsaly rámcovou smlouvu na dodávku až 16 dvoučlánkových tramvají typu EVO2. Ty by měla do města dodat společnost Krnovské opravny a strojírny.

Prototyp tramvaje EVO2 v Liberci. (foto: Libor Hinčica)

Odhadovaná hodnota zakázky, která byla poprvé vypsána v březnu 2017, činila 504 mil. Kč (cca 31,5 mil. Kč/vůz). Počátkem dubna 2017 však přinesla MF DNES článek, v němž upozorňovala na nesrovnalosti v zadávacím řízení, zejména na podmínku dopravce, aby tramvaje, které měly být do tendru nabídnuty, již byly schváleny ze strany Drážního úřadu. Takovou podmínku vzhledem k poptávané konfiguraci vozů mohl fakticky splnit jen typ EVO2 nabízený Aliancí TWT, která sdružuje firmy Pragoimex, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha. Plzeňské městské dopravní podniky se v souvislosti se zájmem médií rozhodly podmínky soutěže nejprve pozměnit (a prodloužit lhůtu na podání nabídek), a poté ji v květnu 2017 rovnou zrušily. Znovu po dodatečných úpravách ji vypsaly až v září 2017. Odhadovaná cena 504 mil. Kč za 16 vozidel se neměnila, jiná však byla hodnotící kritéria, mj. byla zvýhodňována váhou 5 % nabídnutá dodací lhůta 9 vozidel.

Ačkoli se všeobecně očekávalo, že by do tendru mohla vstoupit společnost Stadler, která má dodat 40 středněkapacitních tramvají do Ostravy (tedy podobné provedení, jako požadovala Plzeň), žádné velké překvapení se tentokrát nekonalo. Tendr ukončený v listopadu 2017 (smlouva měla být uzavřena dne 8. 11. 2017) měl totiž pouze jednoho uchazeče. Oproti minulosti, kdy za Alianci TWT vystupoval v tendrech obvykle Pragoimex, se do plzeňské soutěže přihlásily (stejně jako například nedávno v Olomouci, ale i před rokem v Ostravě) Krnovské opravny a strojírny. Jde však spíše o formální záležitost, protože Krnovské opravny a strojírny jsou majoritním vlastníkem Pragoimexu. Cena za vozidla bez DPH je nakonec vyšší, než bylo původně předpokládáno. Konkrétně jde o 524 mil. Kč, tj. cca 32,75 mil. Kč za vůz.

Tramvaj EVO2 prozatím vznikla jen v jediném kuse v roce 2012. Provozována je v Liberci. Dvoučlánkový vůz měří 21,65 m a disponuje třemi otočnými podvozky. Tramvaj je oficiálně označována jako 100% nízkopodlažní, část sedadel je ale přístupná až po překonání podesty a bez schodů je fakticky řešen jen průchod vozidel. Nové tramvaje nahradí ve vozovém parku starší vozy Škoda 03T známé jako Astra (Škoda Inekon LTM 10.08)  

Libor Hinčica

Podobné články