Všechno je jinak. Tramvaje do Krakova dodá Solaris a Stadler

První úspěch konsorcia Stadleru a Solarisu je na světě. Firmy dodají své tramvaje do Krakova, a to přesto, že skončily ve výběrovém řízení původně v poli poražených. Peripetie se soutěží na nové vozy pro MPK Kraków by vydala na knihu a nad jejím průběhem zůstává poněkud rozum stát.

Tramino Kraków - vozidla do Krakova dodá konsorcium Solarisu a Stadleru. (foto: Libor Hinčica)

Po zpracování nabídek totiž bylo jasné, že nejlepší nabídku z hlediska hodnotících kritérií podala Pesa, jež dodávala do Krakova vozy v minulosti. Právě dodávka tzv. Krakowiaků ale byla důvodem, proč se dopravce rozhodl nabídku Pesy vyřadit – podle provozovatele totiž výrobce neplnil podmínky původní smlouvy. Tento postup krakovského DP neměl v rámci Polska obdoby. Vyloučení jednoho z uchazečů, navíc domácího, bylo velmi překvapivé. Pesa si ale nenechala tento postup líbit a podala námitku, s níž byla úspěšná. MPK Kraków sice nechtěl ani poté ustoupit, ale když i odvolací senát dal Pese zapravdu, musel ji dopravce do tendru vrátit, a co více – vyhlásit ji i vítězem. Pro Pesu šlo ale o Pyrrhovo vítězství.

Tramina v rámci Polska zamířila prozatím jen do Poznaně (na snímku) a do Olsztynu. (foto: Libor Hinčica)

Padesátka tramvají, které měla firma do Krakova dodat, totiž nakonec ponese značku konsorcia Solarisu a Stadleru, které bylo v době, kdy Pesa byla z tendru přechodně vyloučena, považováno za jasného favorita. Důvodem k aktuální změně byly dlouhodobé komplikace na straně Pesy. Ta nejprve neprodloužila v září 2017 platnost své nabídky, což už samo o sobě postačovalo na to, aby MPK Kraków mohl přidělit zakázku Solarisu a Stadleru, nicméně MPK Kraków této první příležitosti nevyužil a dal Pese možnost nápravy. Ta se navíc bránila, že je její nabídka nadále platná. Brzy se však ukázala skutečná podstata problému. Pesa se potýká s finančními těžkostmi a nebyla schopná v rámci tendru doložit požadované finanční záruky ve výši 29,9 mil. zlotých (cca 269 mil. Kč). Původní termín na doložení finanční hotovosti do 2. 11. 2017 MPK Kraków ještě velkoryse prodloužit do 10. 11. 2017 a ještě ve čtvrtek 9. 11. 2017 se zdálo, že Pesa s Krakovem smlouvu skutečně podepíše. Pesa totiž dopravce písemně ujistila, že získala potřebný úvěr ve výši 100 mil. zlotých, který by ji pomohl zakázku realizovat. Na podpis se zástupci Pesy však 10. 11. 2017 čekali v Krakově marně. Poslední lhůta tak vypršela a Krakov odpoledne oznámil, že zakázku přiklepne Solarisu a Stadleru, jehož nabídka by jinak příští týden rovněž vypršela.

Další Krakowiaky do Krakova nezamíří. (zdroj: Wikipedia.org)

Pesa nemá momentálně možnost proces výběru dodavatele nijak napadnout. Přesto netají zklamání nad tím, že nakonec tramvaje do Krakova nedodá. Argumentuje zejména tím, že potvrdila svůj zájem smlouvu podepsat, nicméně s ohledem na probíhající procesy v zajišťování záruk by tak byla schopná učinit až po 20. 12. 2017. Na to ale MPK Kraków už čekat nehodlal. Pesa se v tomto případě cítí poněkud uražena a připomíná, že když naopak chyběly v minulosti peníze z EU dopravci MPK Kraków, rovněž trpělivě počkala, než prostředky doputují. Takový luxus si ale nyní provozovatel dovolit nemohl, a to právě s ohledem na blížící se konec platnosti nabídky konsorcia Solaris a Stadler, která končila k 16. 11. 2017. Konsorcium firem, jež nyní vystupuje pod společnou značkou Solaris Tram Sp. z o. o., tak má naopak velký důvod k radosti - do klína mu spadla zakázka za zhruba 430 mil. zlotých (cca 2,59 mld. Kč). 

Libor Hinčica