Trolejbusy do Lublinu dodá polský URSUS BUS

15 nových článkových trolejbusů do polského Lublinu dodá společnost URSUS BUS. Město, jež v nedávné minulosti zažilo bezpříkladný rozvoj trolejbusové dopravy (který stále pokračuje budováním dalších úseků), vsadilo na lokálního producenta, který se utkal ve výběrovém řízení s druhým polským výrobcem – společností Solaris Bus & Coach.

Trolejbus City Smile ve 12m provedení byl vyroben prozatím pouze jeden, a sice v roce 2013, ještě pod značkou AMZ. Zkušební jízdy absolvoval trolejbus v ulicích Ostravy. Na fotografii je zachycen u zastávky Nová radnice. (foto: Libor Hinčica)

Lublin již jednou trolejbusy od firmy URSUS objednal. Tehdy se však ve skutečnosti nejednalo o jeho vlastní výrobky, ale o ukrajinské trolejbusy Bogdan T701.16 s českou elektrickou výzbrojí (od firmy Cegelec), které byly v Polsku (a částečně v ČR) pouze kompletovány a Ursusem nabízeny. Celkem dodala firma do města v letech 2013–15 38 těchto trolejbusů.

V roce 2015 byla založena firma URSUS BUS, v níž drží část akcií (40 %) společnost AMZ Kutno, která se rozhodla opustit produkci pro civilní sektor a věnovat se nadále převážně vojenské technice. Aktivity spojené s výrobou autobusů, elektrobusů a trolejbusů, které relativně nedávno firma rozběhla, pak vložila právě do společného podniku s Ursusem, který je jinak znám zejména jako dodavatel zemědělské techniky (především legendárních traktorů).

Trolejbus URSUS T701.16 je ve skutečnosti ukrajinským Bogdanem. Zde je vyfocen v centru Lublinu v červenci 2017. (foto: Libor Hinčica)

V Lublinu se podařilo společnosti uspět s 18m modelem trolejbusu, jenž bude postaven na platformě řady City Smile. Elektrickou výzbroj by měla dodat polská společnost ENIKA. Doposud přitom URSUS vyrobil pouze jeden článkový vůz, a sice v provedení elektrobusu pro švédskou firmu Hybricon (ta jej ve Švédsku nabízela pod svou značkou).

V celkovém hodnocení výběrového řízení v Lublinu obdržela nabídka společnosti URSUS BUS 89,95 bodů, nabídka Solarisu, který nabízel v kombinaci s elektrickou výzbrojí od Medcomu trolejbus Solaris Trollino 18, pak 82,79 bodů.  Trolejbusy byly poptávány včetně baterie pro jízdu mimo trolejové vedení.

Ačkoli v řadě kritérií byla nabídku Ursusu horší než ta od Solarisu, ve prospěch lokálního producenta hrála nízká cena, která měla v celkovém hodnocení váhu 60 %. Solaris požadoval za svůj trolejbus 2,28 mil. zlotých, tj. zhruba 13,65 mil. Kč, což lze v porovnání s cenami u nás označit za jistě dobrou nabídku (Brno by například mělo nyní kupovat za cca 13 mil. Kč/kus trolejbusy s karoserií Solarisu s délkou 12 m), URSUS BUS ale dokázal jít ještě výrazně pod tuto částku a za jeden článkový trolejbus s bateriemi chtěl jen 1,847 mil. zlotých, tedy přibližně 11 mil. Kč. Na financování nových trolejbusů se bude podílet EU.

Přepokládá se, že URSUS BUS bude chtít uspět také v dalších polských tendrech na trolejbusy. Z doplňujících otázek k probíhajícímu tendru v Gdyni, kde chtějí nakoupit 30 trolejbusů (z toho 16 kloubových), lze usoudit, že i zde hodlá lublinská firma zabojovat. Další tendr – na 3 nové trolejbusy s délkou 12 m – by měly v nejbližší době vypsat také Tychy.  

Libor Hinčica