Menu

15 nových trolejbusů Škoda 30 Tr pro Pardubice

Pardubice ve svém vozovém parku již tři trolejbusy Škoda 30 Tr mají. Všechny byly zařazeny do provozu v červenci 2016. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Jindřich Vohnout) 
Pardubice ve svém vozovém parku již tři trolejbusy Škoda 30 Tr mají. Všechny byly zařazeny do provozu v červenci 2016. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Jindřich Vohnout) 
Stáhnout PDF
Nezařazené
28. 10. 2017 08:18
Redakce
2 minuty čtení

Aktualizováno dne 2. 11. 2017: Dopravní podnik města Pardubic podepsal smlouvu na nákup 15 nových trolejbusů. Vítězem výběrového řízení se stala Škoda Electric, která uspěla s modelem Škoda 30 Tr, tedy s trolejbusy s karoserií SOR (SOR NB 12 CITY). Dodávky vozů by měly proběhnout do poloviny příštího roku, přičemž všech 15 trolejbusů bude dodáno během jediného měsíce. Jejich nákup je  součástí projektu „Udržitelný a environmentální rozvoj městské hromadné dopravy provozované trolejbusy ve Statutárním městě Pardubice“, který vznikl ve spolupráci s EU v rámci Integrovaného regionálního operačního programu a s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR.

Pardubice ve svém vozovém parku již tři trolejbusy Škoda 30 Tr mají. Všechny byly zařazeny do provozu v červenci 2016. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Jindřich Vohnout) 

„Nové trolejbusy nahrazují postupně trolejbusy pořízené v polovině devadesátých let, kterým končí fyzická životnost, jsou morálně zastaralé a nesplňují kritéria nízkopodlažnosti. Právě navýšení počtu nízkopodlažních vozů zlepší dostupnost veřejné dopravy pro občany s omezenou schopností pohybu a orientace, zvyšuje se komfort, kvalita a bezpečnost veřejné dopravy pro cestující, a zároveň je zajištěna kvalitní dopravní obslužnost v Pardubicích a blízkém okolí formou dopravy šetrné k životnímu prostředí.

Trolejbusy v současné době obsluhují nejžádanější, ale také nejzatíženější linky MHD v Pardubicích, které se nacházejí v centrální části města, kde je malá vzdálenost mezi zastávkami a velká frekvence cestujících. Na trase těchto linek se nachází mnohá zdravotnická zařízení, která využívají občané s omezenou schopností pohybu a orientace, ale také velká nákupní centra a historicky nejstarší trolejbusová linka zajíždí až do sousedních Lázní Bohdaneč. Zároveň v určité míře nahradí i stávající naftové autobusy, a to v souvislosti se souběžně realizovanou výstavbou nových trolejbusových tratí do Ohrazenice a k Zámečku“ uvedl k nákupu vozidel předseda představenstva dopravního podniku Robert Klčo.

Výběrové řízení na 15 nových trolejbusů vypsaly Pardubice již v prosinci 2016. V březnu byly předloženy dvě nabídky, avšak dopravce soutěž neuzavřel a v květnu ji ukončil bez toho, že by byl vybrán vítěz. V červenci 2017 došlo k vypsání nového tendru, přičemž jeho zajímavostí bylo zejména snížení celkové předpokládané hodnoty zakázky. Zatímco v první soutěži se operovalo se sumou 154,5 mil. Kč, tedy 10,3 mil. Kč na vůz, nyní šlo o částku pouhých 118,425 mil. Kč, tedy o 7,895 mil. Kč na vůz. Tato hodnota vycházela z určitého průměru nabídek předložených v březnu. Tehdy SOR Libchavy nabídl jeden trolejbus za částkou pouhých 7,3 mil. Kč (!), zatímco Škoda Electric požadovala za vůz 8,49 mil. Kč (což je stále pod českým průměrem). Nabídka SORu se svou hodnotou blíží k ceně, která je obvyklá při nákupu plynových autobusů (například Brno objednává jeden plynový autobus za částku 6,749 mil. Kč.), což významně ovlivňuje pohled na ekonomiku provozu trolejbusů.

Celkovou částku, za kterou mají být nové trolejbusy pořízeny, dopravce v rámci své tiskové zprávy nezveřejnil. Ve věstníku veřejných zakázek ani v registru smluv se prozatím tyto údaje neobjevily. Připomeňme, že kromě 15 nových vozů je před uzavřením i soutěž na 4 tzv. parciální trolejbusy, které mohou část trasy absolvovat mimo trolejové vedení díky zabudovaným bateriím.

Pardubice jsou k postoji k trolejbusové dopravě velmi progresivní. Kromě nákupu nových trolejbusů se soustředí také na růst jejich sítě. V letošním roce byla zahájena stavba hned dvou nových tratí o souhrnné délce cca 3 km. Další tratě, například spojka mezi vozovnou a nádražím po novém nadjezdu přes železniční trať, se plánují.

Libor Hinčica

Podobné články