Menu

Hledáme základní kámen bratislavského metra. Nevíte o jeho osudu?

Takto vypadal základní kámen metra (rychlodráhy) v Bratislavě. Máte zprávy o jeho osudu? (sbírka: Peter Martinko)
Takto vypadal základní kámen metra (rychlodráhy) v Bratislavě. Máte zprávy o jeho osudu? (sbírka: Peter Martinko)
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 01. 2017 15:31
Redakce
1 minuta čtení

RYCHLODRÁHA BRATISLAVA ROK 1988 – takový nápis na sobě nesl základní kámen, který byl v roce 1988 umístěn do prostoru budoucí stanice bratislavského metra „Dunaj“, jež měla být situována – jak už její název napovídá – nedaleko Starého mostu přes Dunaj (na levém břehu řeky, tedy na straně centra města).

Takto vypadal základní kámen metra (rychlodráhy) v Bratislavě. Máte zprávy o jeho osudu? (sbírka: Peter Martinko)

Bratislavské metro je málo známou a velmi zajímavou kapitolou historie veřejné dopravy na území bývalého Československa. Oficiálně se pro něj používal název rychlodráha, koncepčně se však mělo v pozdějších fázích projektování jednat o klasické metro. Jeho výstavba byla zahájena dvakrát. Nejprve se jednalo o tzv. dočasný úsek metra, jehož stavba ale byla kvůli vysokým finančním nákladům pozastavena. Poté byla stavba podle odlišného projektu zahájena v roce 1988 znovu. Pod Bratislavou se měly ve finále prohánět sovětské jednotky řady 81-71 (známé i z pražského metra) na dvojici tras (A a B) o celkové délce 42 km s 45 stanicemi. První práce probíhaly na 6km úseku trasy B, jež měla za cíl spojit sídliště Petržalka s centrem města.

Jak známo, slibně se rozvíjející projekt byl po roce 1989 zpochybňován, pozastaven a nakonec zcela smeten ze stolu. Náhradou za metro, jehož první úsek měl být uveden do provozu v roce 1997, se stala tramvaj, jejíž první etapa (která ani nemá délku původně plánované I. etapy výstavby metra) byla uvedena do provozu až v roce 2016, tedy s téměř 20letým zpožděním oproti plánovanému termínu dostavby I. etapy metra (byť lze oprávněně pochybovat o tom, že by se jej podařilo ve své době splnit).

Metro (nebo chcete-li rychlodráha) v Bratislavě tedy ani přes dlouhá léta plánování a dvojité reálné zahájení stavebních činností nevzniklo. O jeho historii si mohou čtenáři našeho časopisu přečíst podrobně v seriálu autora Petera Martinka. Ten se problematice bratislavského metra dlouhodobě věnuje. První díl seriálu publikovaný v čísle 4/2016 se zabýval prvními úvahami a různými návrhy řešení dopravy ve slovenském hlavním městě, druhý, jenž vyjde příští týden, se bude věnovat dalšímu vývoji, změně koncepce na klasické metro i stavbě samotné.

Památky na stavbu metra jsou v Bratislavě patrné dodnes. Základní kámen rychlodráhy, který si můžete prohlédnout na vzácné fotografii výši, ovšem ze svého původního místa již zmizel neznámo kam. Rádi bychom se obrátili na naše čtenáře s prosbou, zda o osudu tohoto kamene neví nějaké podrobnosti. Je pochopitelně možné, že byl později zlikvidován, stejně tak ale mohl někomu ještě dále posloužit. Máte-li o něm jakékoli zprávy, prosím, sdělte nám je prostřednictvím e-mailu redakce@cs-dopravak.cz nebo prostřednictvím zprávy na Facebooku, pochopitelně lze využít také klasickou poštu (Československý Dopravák, vydavatelství MH Development, Sládkova 2988/27A, 702 00, Ostrava 1).    

Podobné články