První fotografie nového elektrobusu SOR

Včera jste měli možnost seznámit se na našem webu s prvními vizualizacemi nového provedení městského 100% nízkopodlažního elektrobusu SOR. Ten se dnes (21. 9. 2016) poprvé ukázal ve formě skutečného prototypu na veletrhu IAA v Hannoveru, který je tradičním německým svatostánkem užitkových vozidel a autobusů.

Nový koncept 12m elektrického autobusu od SORu. (foto: Libor Hinčica)

Nyní si povězme k představenému konceptu více. Záměrně přitom budeme v článku hovořit pouze o konceptu a vozidlo nepojmenovávat žádným obchodním jménem či jako součást stávající řady elektrobusů EBN, neboť v Hannoveru představený vůz je skutečně nutné vnímat jen jako prototyp navržené studie, která bude pro případnou další opakovanou výrobu zřejmě upravována. Proto také technické údaje, jež jsou k vozidlu k dispozici, je nutné striktně vztahovat pouze k danému kusu.

Pohled na levý bok autobusu. (foto: Libor Hinčica)

Jak už jsme si prozradili včera, SOR Libchavy představil zcela nové řešení elektrobusu, který staví poprvé na platformě 100% nízkopodlažního vozu. V případě konceptu hovoříme konkrétně o vozu s délkou 12 000 mm a šířce 2 550 mm, jehož výška činí 3 150 mm. Navíc se jedná o první vůz z libchavského závodu, který je řešen jako třídveřový s jednotnou šířkou všech dveří (1 200 mm). Počet dveří může být dle letáku výrobce variabilní, nicméně konkrétní možné specifikace prozatím uveřejněny nebyly. Nástupní výška činí 340 mm nad povrchem vozovky. Obsaditelnost závisí na zvolené konfiguraci, prototyp nabízí celkem 35 míst k sezení, resp. 36 budeme-li počítat i místo řidiče.

Nový elektrobus je řešen jako 100% nízkopodlažní vozidlo. (foto: Libor Hinčica)

Výrobcem obou náprav je společnost ZF, elektromotor dosahuje výkonu 160 kW. Elektrická výzbroj na rozdíl od dříve dodávaných elektrobusů nepochází od Cegelecu, ale od firmy RAIL ELECTRONICS CZ s. r. o. Baterie pro pohon vozidla mají kapacitu 362 Ah a napětí 600 V. Celkové množství uložené elektrické energie v bateriích odpovídá 225 kWh. Z toho lze odvodit, že by elektrobus mohl (bez zapnuté klimatizace a topení a při ponechání cca 20% rezervy) urazit v městském provozu na jedno nabití okolo 150 km. Baterie jsou situovány v boxech na střeše, tedy ne skrze skříň na zádi vozidla, která značně omezovala užitný prostor pro cestující.

Detail předního čela vozidla. (foto: Libor Hinčica)

Bližší informace k vozidlu si SOR Libchavy ponechává prozatím pro sebe. Ačkoli premiéra se koná v Hannoveru v těchto dnech, fakticky budou další údaje o vozidle, včetně obchodního názvu a prezentace dalších vizí do budoucna, zveřejněny až na listopadovém veletrhu CZECHBUS v Praze.  

Koncept elektrobusu SOR. (foto: Libor Hinčica)

Zrcátko elektrobusu. (foto: Libor Hinčica)

Detail čela vozidla. (foto: Libor Hinčica)

Obě nápravy elektrobusu dodává společnost ZF. (foto: Libor Hinčica)

Přechod mezi střechou a bočnicí je kryt plentami. Za nimi se nacházejí mj. boxy s bateriemi. (foto: Libor Hinčica)