Lvov se chystá na otevření nové tratě

Ukrajinský Lvov, ve kterém dnes žije skoro 730 tisíc lidí, investuje do rozšiřování své tramvajové sítě. Po řadě rekonstrukcí, které proběhly v minulých letech a které pokračují i letos, se v červenci roku 2014 pustil do stavby nového úseku. Konkrétně je stavěna více než 5,5 km dlouhá trať od centra města, přesně ze stávající konečné linky č. 4 Akademija Mystectvna jižně ležící sídliště Sychiv, které obývá zhruba 150 tisíc lidí.

Konečná Akademija Mystectv při pohledu od centra. Smyčka je už opravená. 

Nová trať je vedena středem ulice a na rozdíl od většiny lvovské tramvajové sítě by měla být od okolního provozu většinou oddělena. To je poměrně důležité zdůraznit, neboť již delší dobu mají ve špičkových časech tamní tramvaje zejména v centrálních oblastech města značné obtíže dostat se do svého cíle včas, a to kvůli husté silniční dopravě, která se do obvykle ne příliš širokých ulic sotva vtěsná a často musí jezdit po drážním tělese v jedné linii s tramvajovými vozidly. Pokud k tomu připojíme i agresivní či neohleduplné řidiče osobních aut či maršrutek, kteří nedají tramvajím přednost například při vjezdu na smyčku, začíná se na některých úsecích jevit vhodnější využít vlastních noh... 

Mapa tramvajové sítě ve Lvově. Momentálně se nejezdí na úseku Akademika Sacharova – Kyivs'ka – Rusovych a dále po větvi směřující na konečnou Pohuljanka – linka č. 7 místo toho sdílí s linkou č. 2 větev vedenou ke konečné Pasična (zdroj: UrbanRail.net)

Nové prodloužení sítě je očekáváno již několik dlouhých let. První práce zakončené pokládkou zhruba 180 metrů kolejí proběhly již roku 2008, posléze se ale zastavily. Když už se konečně začalo před 2 lety znovu stavět s tím, že do osmi měsíců bude hotovo, přišla na počátku roku 2015, kdy byla míra dokončení stavby sotva 30 %, zpráva o tom, že dojde k ročnímu zpoždění vyvolanému vážnými problémy na stavbě kolektoru. Práce na trati, které byly rozvrženy na dvě téměř paralelně odstartované etapy (1. tržiště Santa Barbara Sychivs'kij most a 2. Sychivs'kij most ulice Stusa), se tím zpomalily a navzdory slibům, že budou dokončeny do konce roku 2015, se vývoj dopředu nijak zvláště neposouval. Teprve v letošním roce se začalo opět intenzivněji budovat a první zhruba km trati u smyčky Akademija Mystectv je již hotov. Dále se sice ještě pracuje, ale poté už stojí v cestě stále nedokončený kolektor a teprve za jeho stavbou lze zahlédnout tramvajové těleso v poměrně pokročilém stádiu výstavby. Místní představitelé města se dušují, že trať stihnou otevřít v listopadu t. r., jenže to je vzhledem k poslednímu vývoji událostí spíše optimistické očekávání. Zatím se v oblasti Sychiva na téměř dokončené části trati, kterou mohou čtenáři zhlédnout na tomto videu, prohánějí cyklisté. 

Pohled od smyčky Akademija Mystectv směrem na jih. Hotov je, s jistým přimhouřením očí, jen jeden km trati. Trať je zde, alespoň přerušovanými pruhy, formálně oddělena, což není ve Lvově zrovna obvyklé. Blíže k sídlišti Sychiv bude tramvajová dráha řešena jako samostatná. 

Investice do nové infrastruktury měla původně vyjít na 17,2 milionů eur (přes 450 mil. Kč), když 6 mil. eur mělo pocházet od Evropské banky pro obnovu a rozvoj, dalších 5 milionů eur měl reprezentovat grant německé vlády a zbytek, 6,2 mil. eur, měl přijít z rozpočtu města. Nicméně dnes se v médiích hovoří o cca 30 milionech eur. 

Stavba nového úseku je pro místní provoz velkým milníkem, nicméně se děje ve chvíli, kdy ještě nejsou všechny lvovské tramvajové tratě dány do alespoň uspokojivého stavu. Za nedobrou lze označit situaci na radiální větvi ke konečné Akvapark a dále na radiální větvi ke konečné Tatarbunars'ka (viz přiloženou mapu). Na druhou stranu se letos opravuje cca 900 m dlouhý úsek Akademika Sacharova – Kyivs'ka – Rusovych, jak se lze přesvědčit na snímcích, tudíž se dá očekávat, že se město s tamním DP pustí jednou do zlepšení parametrů i těchto zanedbaných úseků.   

Ulice Rusovych. 

Ulice Kyivs'ka. 

Ulice Kyivs'ka ještě jednou. 

Tramvaj linky č. 5 na konečné Akvapark. Trať sem vedoucí také volá po své rekonstrukci...

Text a foto: Vít Hinčica