Další úspěch španělské firmy CAF. Tramvaje dodá do Newcastlu

Španělský výrobce CAF byl vybrán jako dodavatel nových tramvají pro město Newcastle. Nejedná se ovšem o město v Anglii, ale v Novém Jižním Walesu, tedy v Austrálii. Newcastle přitom momentálně žádné tramvaje nemá. Ty poslední projely ulicemi města v roce 1950.

Na vizualizacích po celém světě se s oblibou objevují škodovácké tramvaje s designem od firmy Porsche. Skutečná vozidla však do Austrálie dodá španělský CAF. (zdroj: www.visitnewcastle.com.au)

Na vizualizacích po celém světě se s oblibou objevují škodovácké tramvaje s designem od firmy Porsche. Skutečná vozidla však do Austrálie dodá španělský CAF. (zdroj: www.visitnewcastle.com.au)

Původně ve městě sloužily parní tramvaje, a to již od roku 1887. Na rozdíl od většiny měst, jež začala systémy koňky a parních tramvají elektrifikovat již od konce 19. století, Newcastle se se službou parních tramvají spokojil až do 20. let 20. století. První elektrická tramvaj vyjela do ulic města až v roce 1923, drtivá většina sítě pak byla elektrifikována do roku 1926. V parní trakci zůstaly nadále jen dvě linky, a to až do jejich uzavření provozu v letech 1930 a 1931. Po rozšíření autobusového provozu ve 30. letech město přemýšlelo o likvidaci tramvajové sítě, nicméně hospodářská krize možnost uzavření tramvajových linek odsunula. Dalšího prodloužení života se tramvaje dočkaly díky příchodu druhé světové války (během ní byl mj. bombardován japonským letectvem tramvajový terminál, bomba, jež spadla přímo do centra terminálu, ovšem nevybuchla). Jakmile ale válka skončila a byl opět dostatek pohonných hmot, byl osud tramvají zpečetěn a v roce 1950 vyjely do ulic města naposledy.

V květnu 2014 ovšem bylo rozhodnuto, že se tramvaje do ulic města opět vrátí. Město totiž schválilo projekt známý jako Newcastle Light Rail, který počítá s vybudováním nové tramvajové tratě, jež bude spojovat pláž s novým dopravním terminálem Wickham. Tramvajová trať je přitom v části své trasy vedena v ose původní železniční tratě, jež byla zrušena v prosinci 2014. Zajímavostí je, že se zrušením železnice velká část obyvatel města nesouhlasila a místo tramvaje upřednostňovala (dříve také zvažovaný) návrh na standardní rekonstrukci železniční tratě. Se stavbou tramvajové tratě by se mělo začít v roce 2017 a dokončena by měla být v roce 2019. Celková délka nové tramvajové tratě přitom není nijak závratná – první úsek bude mít pouhé dva kilometry. S tím souvisí také poptávaná flotila nových tramvají. Ta má čítat pouze šest vozů. Vítězem tendru na jejich dodávku byl vybrán španělský CAF s modelem Urbos 3. Ten mj. vyhrál nedávno tendr na nové tramvaje pro další australské město – konkrétně pro nedaleké Sydney.