Lvov modernizuje starší tramvaje a trolejbusy

Dopravní podnik ukrajinského města Lvov začal s modernizací svých tramvají a trolejbusů, a to ve vlastních podnikových dílnách. První vlaštovkou jsou modernizovaná tramvaj KT4SU a trolejbus Škoda 14 Tr.

Netradiční pojetí modernizace československé tramvaje KT4SU ev. č. 1053. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Netradiční pojetí modernizace československé tramvaje KT4SU ev. č. 1053. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Průměrný věk lvovských tramvají činí dnes přibližně 30 let a jen dvě tramvaje od místního výrobce ELECTRON jsou nízkopodlažní. Jinak tvoří flotilu vozového parku výhradně vozy KT4 z ČKD Tatra, a to v provedeních KT4SU a KT4D (ojeté vozy z německého Erfurtu a Gery).

V interiéru se toho po modernizaci příliš nezměnilo. Novou protiskluzovou podlahu doplňují staré sedačky. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

V interiéru se toho po modernizaci příliš nezměnilo. Novou protiskluzovou podlahu doplňují staré sedačky. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Zásadní změnu vzhledu na první modernizované tramvaji přineslo zejména užití velmi atypicky tvarovaného čelního skla. Další úpravy se však týkaly také řešení směrovek, nárazníků nebo bočního zasklení, které bylo provedeno technologií lepení (stejně jako boční opláštění). Řidič se dočkal klimatizace stanoviště, nicméně pro cestující se toho příliš nezměnilo. V salónu cestujících tak lze například nadále nalézt původní laminátová sedadla.

Pohled na modernizovaný trolejbus Škoda 14 Tr02/06. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Pohled na modernizovaný trolejbus Škoda 14 Tr02/06. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Vzorová oprava měla trvat měsíc a půl a vyjít na v přepočtu cca 1,5 mil. Kč. Vůz ev. č. 1053 (r. v. 1984) sice prozatím v provozu s cestujícími nejezdí, dopravce však plánuje modernizovat obdobným způsobem také další tramvaje. Ty se však mají od prototypu, na jehož designové pojetí si asi každý udělá vlastní názor, zásadně lišit. Tramvaje by měly získat nová čela, jež budou působit přece jen modernějším dojmem. Pro účely modernizace je možné použít až 28 vozů KT4, které se nacházejí v neprovozním stavu na dvoře vozovny.

Detail provedení bočního opláštění a zasklení. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Detail provedení bočního opláštění a zasklení. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Kromě tramvají se podnik pustil také do modernizace trolejbusů. První vůz Škoda 14 Tr02/06 ev. č. 512 (r. v. 1988) se dočkal jednak výměny elektrické výzbroje, ale podobně jako tramvaj KT4SU obdržel také nová lepená okna. Jako lepené je pak rovněž řešeno také boční opláštění. V interiéru byla na rozdíl od modernizované tramvaje použita nová čalouněná sedadla. Trolejbus začal sloužit cestujícím na trolejbusové lince č. 13, opravená „ká té čtyřka“ by se měla objevovat na linkách 2 a 3.

Interiér "čtrnáctky" se na rozdíl od tramvaje KT4SU nového vzhledu dočkal. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Interiér "čtrnáctky" se na rozdíl od tramvaje KT4SU nového vzhledu dočkal. (zdroj a foto: www.zaxid.net)

Obdobným způsobem by mohlo být výhledově modernizováno dalších až 10 vozů Škoda 14 Tr, které jsou momentálně nepojízdné.

Text: Martin Junge, M.A.