Návrat tramvají do Dánska – první tramvaj zahájila zkoušky

Na Jutském poloostrově se zájemci o tramvajovou dopravu sjíždějí i přesto, že zde žádný standardní tramvajový provoz neexistuje. K dispozici je však muzejní dráha Skjoldenæsholm, kterou rozhodně stojí za to navštívit, neboť místní muzeum má k dispozici okolo 100 různých exponátů (kromě tramvají jde i o trolejbusy a autobusy). Brzy by však měl v Dánská vzniknout i zcela nová tramvajová trať, a to ve městě Aarhus na východě země. Tramvaje zde přitom v minulosti již jezdily, jejich provoz byl ale v roce 1971 ukončen.

Není Vario jako Vario. Tento model se nazývá Variobahn a jedná se o moderní 100% nízkopodlažní tramvaj z produkce Stadleru, jež je určena pro Aarhus. (foto: Stadler)

Není Vario jako Vario. Tento model se nazývá Variobahn a jedná se o moderní 100% nízkopodlažní tramvaj z produkce Stadleru, jež je určena pro Aarhus. (foto: Stadler)

Nyní realizovaný projekt novostavby je pojat jako tram-train (vlakotramvaj), jejímž předobrazem byl německý Kassel. Plán je nazývaný jako Aarhus Letbane (tedy lehká železnice) a jeho výstavba je rozdělena do několika etap. Hlavní rozmach sítě vlakotramvají se očekává až v průběhu let 2025–30, základem je ovšem stavba první etapy, jejíž spuštění (první části) je předpokládáno již v květnu 2017. V rámci výstavby prvního úseku vznikne nová 12 km dlouhá trať vedená od stanice Aarhus H do sousedního města Lystrup. Kromě novostavby úseků v centru obou měst se předpokládá využití části původní železniční tratě známé jako Odderbanen, která spojuje Aarhus a Odder a která byla postavena již v roce 1884. S výstavbou nových úseků se začalo v roce 2013, rekonstrukce původní železniční tratě poté probíhá od loňského roku.

Interiér tramvaje Variobahn pro Aarhus. (foto: Stadler)

Interiér tramvaje Variobahn pro Aarhus. (foto: Stadler)

Pro provoz na nové lince bylo objednáno celkem 26 nových tramvají od společnosti Stadler. 14 vozů odpovídá tříčlánkové verzi modelu Variobahn, zbylých 12 poté provedení Stadler Tango. Zatímco vozy Variobahn o délce 32 m jsou vyráběny v Berlíně, 12 vlakotramvají Tango je montováno ve švýcarském závodě v Altenrheimu. Vozy Variobahn jsou typické tramvaje a sloužit by měly pouze na městském úseku nové linky v Aarhusu a ve městě Odder. Řešeny jsou jako obousměrné. První z vozů zahájil zkušební jízdy v továrně v Berlíně koncem května 2016 a do Aarhusu by měl být předán ještě v letošním roce (na konci prázdnin). Oproti tomu vozidla Tango by měla sloužit na meziměstské trati a předání prvního z vozů je předpokládáno až v říjnu 2017.

Výroba vozů Variobahn v závodě Stadler Pankow pro Aarhus. (foto: Stadler)

Výroba vozů Variobahn v závodě Stadler Pankow pro Aarhus. (foto: Stadler)

Výběrové řízení na dodávku vozidel vyhrál Stadler v roce 2014, přičemž firma se tendru účastnila v konsorciu s italskou společností Ansaldo STS, jež pro systém dodala zabezpečovací zařízení. Vozidla budou sdílet stejnou vozovnu a jejich konstrukce byla uzpůsobena podle požadavků budoucího provozovatele s ohledem na náročné klimatické podmínky. Vozidla tak například disponují zesílenou antikorozní ochrannou nebo velice výkonnou klimatizací, jež má mj. za úkol zabraňovat zamlžování oken. U vozidel Tango se původně předpokládalo, že by mohly být vybaveny i toaletami pro cestující, z tohoto záměru ale nakonec sešlo.

Od zavedení tramvají si město (a oblast okolo něj) slibuje zlepšení stávající nabídky přepravy, vylepšení životního prostředí (napájení by mělo probíhat zejména z obnovitelných zdrojů, konkrétně z větrných elektráren, které jsou v dané oblasti velice účinné) a snížení hlukové zátěže.