Solaris bojuje o titul Bus of the Year se svým elektrobusem

New Urbino electric se v těchto dnech snaží zaujmout mezinárodní porotu složenou z odborných novinářů vybraných evropských časopisů v boji o prestižní titul Bus of the Year (2017) v Belgii. Polská firma se rozhodla přihlásit na akci po 12leté pauze, kdy se snažila získat ocenění nejlepšího autobusu pro rok 2005. Tehdy nejnovější třetí generaci Urbina dělil od vítězství v soutěži jediný bod, o který polskou firmu porazil MAN s modelem Lion’s City.

Polský Solaris se do boje o titul Bus of the Year zapojil po 12 letech. V Belgii vybírá porota nejlepší městský evropský autobus ve dnech 30. 5. až 3. 6. 2016. (foto: Solaris Bus & Coach)

Polský Solaris se do boje o titul Bus of the Year zapojil po 12 letech. V Belgii vybírá porota nejlepší městský evropský autobus ve dnech 30. 5. až 3. 6. 2016. (foto: Solaris Bus & Coach)

Nyní si polský výrobce věří, že by mohl konkurenci dalších evropských firem porazit a zaujmout dvacetičlennou porotu natolik, aby putovní titul tentokrát přešel na něj. Připomeňme, že posledním držitelem titulu (pro rok 2015) byl se svým autobusem Lion’s City GL s pohonem na CNG německý MAN.

Speciální sběrač elektrobusu od Solarisu pro rychlé nabíjení. (foto: Solaris Bus & Coach)

Speciální sběrač elektrobusu od Solarisu pro rychlé nabíjení. (foto: Solaris Bus & Coach)

Nový elektrobus postavený na platformě New Urbina se poprvé představil odborné veřejnosti na veletrhu Busworld v Kortrijku. Solaris přitom v posledních letech zesiluje marketingovou propagaci elektrobusů, které firmě bezpochyby pomáhají budovat image moderní značky, jež je schopná zajišťovat náročný vývoj. Prezentace firmy na veletrzích jsou dnes bez „rubriky“ elektrobus prakticky nemyslitelné, ačkoli nadále platí, že produkce elektrobusů představuje jen zlomek produkce.

Solaris nabízí u svých elektrobusů celou řadu různých způsobů nabíjení. Vůz, jenž bude do 3. 6. 2016 bojovat o přízeň novinářů, se vyznačuje speciálním pantografem na střeše vozidla, který umožňuje nabíjení během stání na konečných. Pomalé nabíjení je pak možné zajistit skrze standardní nabíjecí kabel. Právě toto řešení by rád Solaris s ohledem na dosavadní provozní zkušenosti chtěl nabízet zákazníkům přednostně, pakliže nebudou sami preferovat jiný způsob nabíjení. Přestože se připravují velké tendry na elektrobusy, které by již měly čítat i 10 a více vozidel (u nás je před uzavřením soutěž pro Třinec, v Polsku běží kontrakt pro Warszawu a připravuje se tendr v Jaworzně atp.), firma samotná dnes férově ve svých prezentacích poukazuje i na řadu úskalí, která z provozu elektrobusů plynou a přiklání se spíše k menším dodávkám vozidel, jež je možné v provozu lépe sledovat.