Jirkov řekl trolejbusům NE!

Zastupitelstvo město Jirkova odsouhlasilo na svém zasedání dne 6. 4. 2016 Usnesení „Rada města doporučuje zastupitelstvu schválit ukončení trolejbusové MHD na území města Jirkova od 1. 1. 2017 a uložit starostovi města dojednat a smluvně vyřešit s Dopravním podnikem měst Chomutova a Jirkova a. s., případně s jiným dopravcem, nové řešení provozu MHD na rok 2017.“ Navíc bylo oproti původnímu doporučení doplněno, že starosta města bude o svém postupu a výsledcích v jednání pravidelně referovat.

Jirkov už o trolejbusy nestojí. Ušetřené peníze hodlá prý využít na budování infrastruktury pro moderní dopravu. Trolejbus sám je přitom moderním dopravním prostředkem... (foto: Ing. Vít Hinčica, Ph.D.)

Jirkov už o trolejbusy nestojí. Ušetřené peníze hodlá prý využít na budování infrastruktury pro moderní dopravu. Trolejbus sám je přitom moderním dopravním prostředkem... (foto: Ing. Vít Hinčica, Ph.D.)

Poprvé od roku 1973, kdy byla ukončena trolejbusová doprava v Děčíně, se tak na území dnešní ČR přistoupí k zastavení trolejbusové dopravy. Trolejbusy jsou údajně pro město Jirkov příliš drahé a město se odmítá podílet na jejich financování. Někteří zastupitelé z Jirkova i sousedního Chomutova ovšem s tímto názorem nesouhlasí a poukazují na to, že náklady na trolejbusy jsou vyšroubovány do výše díky nevhodně řešenému jízdnímu řádu a že se nabízí prostor pro jejich snížení. Tyto argumenty ale nebyly přijaty. Z 25 zastupitelů hlasovalo pro zrušení trolejbusové dopravy 15 napříč politickým spektrem, dalších 5 se postavilo proti, trojice byla nepřítomná a dva se zdrželi.

Jirkov se svým rozhodnutím stane světovým unikátem. Jelikož infrastrukturu na území města vlastní sousední Chomutov, nemůže Jirkov trolejové vedení svévolně snést. Půjde tedy patrně o jediné město, které se může pochlubit rozestavěnou tramvajovou tratí (vyhrazené pásy v uličním prostoru) a funkční trolejbusovou tratí, avšak ve výsledku bez ekologické elektrické dopravy.

Chomutov má o budoucnosti trolejbusů hlasovat v příštím týdnu, nicméně s ohledem na to, že se ukázalo, že dotace z IROP (EU) nelze použít na nákup CNG autobusů, které by trolejbusy nahradily, očekává se, že by město na svém území trolejbusovou trakci zachovalo. Pouze tento fakt patrně stojí za tím, že se změnila rétorika některých zastupitelů, kteří dříve dlouhodobě naznačovali, že by bylo vhodné trolejbusy pomocí plynových autobusů nahradit.

Níže uvádíme úplný seznam zastupitelů Jirkova podle toho, jak hlasovali, aby nám zůstalo svědectví o konkrétních aktérech této události pro příští generace:    

Hlasování o záměru zrušit trolejbusovou dopravu na území Jirkova ze dne 6. 4. 2016:  

Pro zrušení trolejbusů:

Ing. Radek Štejnar (ČSSD) – starosta města
Petr Škuta (ČSSD)
Jiří Tláskal (ČSSD)
Libor Duchoň (ČSSD)
Mgr. Radek Vydržel (ČSSD)
Jiří Banovský (ANO2011)
Robert Plzák (ANO2011)
MUDr. Jan Vaclík (ODS)
Dana Jurštaková (ODS)
Michal Bečvář (ODS)
RSDr. Jan Bošina (KSČM)
Jaroslav Cingel (KSČM)
Zdeněk Hlinovský (PSZ)
Mgr. Petr Jiráček (PSZ)
Mgr. Šárka Kröhanová (NS)

Proti zrušení trolejbusů:

Miroslav Klůc (Svobodní)
Josef Šebek (Svobodní)
Mgr. Darina Kováčová (ANO2011)
Ing. Luboš Nosál (ANO2011)
Jiří Viehmann (ANO2011)

Zdrželi se:

Mgr. Michaela Jindráčková (ČSSD)
MVDr. Pavel Klier (Jirkov21)

Nepřítomni: 

Ing. Jan Kužminski (ČSSD)
Michal Šáda (ČSSD)
Milan Rodák (KSČM)