Nové tramvaje do Jevpatorije mají zamířit z Ruska

Lázeňské město Jevpatorije na pobřeží Černého moře leží na Krymském poloostrově, což nám poněkud znesnadňuje práci v určení jeho polohy podle politické mapy. Od Krymské krize je totiž celá oblast spravována Ruskem, většina států ovšem akt připojení Krymu k Ruské federaci neuznává a považuje oblast oficiálně za ukrajinskou. Skutečnost je však taková, že Ukrajina na Krymu (na rozdíl od Ruska) aktivní není a nemá na dění v oblasti prakticky žádný vliv. To se dotýká také oblasti veřejné dopravy.

Vizualizace nové tramvaje 71-922, jež by měla zamířit do Jevpatorije.

Vizualizace nové tramvaje 71-922, jež by měla zamířit do Jevpatorije.

Jevpatorija je mezi fanoušky veřejné dopravy velice oblíbená, neboť zde jsou k vidění unikátně přestavěné československé tramvaje KT4SU (v obousměrném provedení pro obsluhu jednokolejné linky k nádraží). Navíc zde nadále jezdí i dvounápravové vozy Gotha T57, a to opět ve spojení s vlečnými vozy B57, které jsou však přestavěny jako řídicí pro obsluhu plážové linky. Kulturně je město velice zajímavé, vedle sebe zde naleznete pravoslavné kostely i mešity a celé centrum je velmi udržované.

Obousměrná (nikoli však oboustranná) tramvaj KT4SU v Jevpatorii. Vůz je upraven pro turistické jízdy. (foto: Libor Hinčica)

Obousměrná (nikoli však oboustranná) tramvaj KT4SU v Jevpatorii. Vůz je upraven pro turistické jízdy. (foto: Libor Hinčica)

Celkem je dnes v Jevpatoriji v provozu 25 vozů, z toho 9 dvounápravových, zbytek tvoří vozy KT4SU. O obnově místního vozového parku se diskutovalo ještě před krizí na Krymu, objednán byl dokonce už i prototyp nízkopodlažní tramvaje z německo-ukrajinského závodu Elektrotrans ze Lvova. Jenomže po politických změnách byla objednávka stornována. Nyní se objevila informace, že by do Jevpatorije měl zamířit nový typ vozidla typu 71-922, který vyvinula ruská firma Transportnyje Systemy (TS). Ta je u nás známá hlavně jako producent vozů 71-911 City Star, tedy tramvaje, jež je konstrukčně takřka identická s tramvají EVO1 české produkce. Výroba přinejmenším jednoho vozidla pro Jevpatoriji podle fotografií, které unikly na web po návštěvě ruského premiéra ve výrobním závodě ve Tveru, již probíhá. Informace k vozidlu jsou však zatím velice kusé. Obchodní jméno by mělo znít Varjag (patrně podle pojmenování elitních oddílů ozbrojených dálkových kupců, kteří do Ruska přišli ze Skandinávie), délka by měla činit 20500 mm a šířka vozové skříně 2300 mm. Vozidlo bude mít rozchod 1000 mm. S ohledem na vizualizaci, která se k vozidlu objevila, se bude patrně jednat o vůz koncepce „Multigelenk“, tedy s pevnými podvozky s dvěma krajními nosnými články a jedním středním delším neseným článkem.

V běžném provozu jsou stále i dvounápravové vozy Gotha T57, jež jsou v interiéru vybavené klasickými "českými" laminátovými sedačkami. (foto: Libor Hinčica)

V běžném provozu jsou stále i dvounápravové vozy Gotha T57, jež jsou v interiéru vybavené klasickými "českými" laminátovými sedačkami. (foto: Libor Hinčica)

Jevpatorija by ráda novými tramvajemi z Ruské federace obnovila celý svůj vozový park. Hovoří se proto o nákupu až 27 vozidel.