Výhybky z Prahy pro ruský Smolensk

Nová výhybka z Pražské strojírny v ruském Smolensku. (zdroj: Pražská strojírna)

Ve Smolensku, jenž se nachází na západě Ruské federace, byla v listopadu 2016 věnována mimořádná pozornost v médiích na místní poměry netradiční technické novince – novým tramvajovým výhybkám. Zpráva o nich byla odvysílána i v ruské celostátní televizi Rossija 1. Dodavatelem nových výhybek (resp. přesněji výměn) je česká společnost Pražská strojírna.

Pražská strojírna dodala do Smolensku celkem 6 výměn, 3 rozjezdové a 3 sjezdové. Z hlediska kvality a technického řešení se jedná o naprostý standard produkce této společnosti, v Ruské federaci jde však o převratnou novinku hned v několika směrech. Jedna z výměn byla dodána včetně elektrického přestavníku a s dálkovým ovládáním, které umožňuje přesměrování směru jízdy přímo z kabiny řidiče, tedy aniž by musel řidič z vozu vystupovat, což je sice v našich podmínkách již běžnou záležitostí, v rámci celého Ruska jde ale v daném provedení o novinku. Výměna s elektrickým přestavníkem je navíc vyhřívaná, což je také v rámci Smolensku naprosto převratné, neboť doposud byla funkčnost všech výhybek v síti zajišťovaná lidskými zdroji a posypovou solí.

Nové výměny z České republiky navíc vynikají také svou kvalitou z hlediska použitých materiálů (vyfrezovány jsou z vysoce pevnostních bloků). Rovněž srdcovky (místa křížení) jsou vyhotoveny z vysoce pevného materiálu, což doposud na ruském trhu nebylo podle dostupných informací použito. Provedení z Pražské strojírny zajišťuje oproti doposud používaným výhybkám ruské výroby daleko méně hlučný průjezd tramvaje. A navíc umožňují české výrobky i rychlejší průjezd – zatímco u starších ruských křížení jde o pouze 5 km/h, nové výhybky z pražské Vinoře umožňují průjezd rychlostí až 15 km/h. Výhodou pro finálního zákazníka je také délka garance, která činí 24 měsíců, zatímco v případě ruských produktů jde pouze o 1 rok. 

Pražská strojírna je velmi úspěšným českým podnikem, který expanduje prakticky do celého světa. V loňském čísle 5/2015 jsme například připomněli projekty firmy v australském Melbourne, pro číslo 5/2016 je zase připravován článek o dodávkách výměn do Tuniska.


Ovládnete-li ruštinu, můžete zhlédnout reportáž na televizní stanici Rossija 1, která se věnuje novým výhybkám ve Smolensku (v čase od 1:18): http://bit.ly/2gyptOl