Potvrzeno. Tramvaje od Stadleru budou jezdit v Ostravě

Podle zprávy ČTK se podařilo zdárně dokončit kontrakt na nové tramvaje pro Dopravní podnik Ostrava a. s. 40 nových tramvají dodá do města na pomezí Morava a Slezska švýcarská společnost Stadler. Ta v metropoli Moravskoslezského kraje zabodovala s vozidlem, které bylo zkonstruováno pro potřeby provozovatelů ve východní Evropě a které je zařazeno momentálně do výrobního závodu společnosti v běloruském Minsku. Firma s těmito vozidly nedávno uspěla například v kontraktu pro ruský Petrohrad, kam by mělo zamířit celkem 23 tříčlánkových vozů (původně jich však mělo být 25, z toho 20 pětičlánkových a 5 tříčlánkových).  

Metelica v Berlíně na veletrhu InnoTrans 2014. Lze očekávat, že tramvaje pro Ostravu budou od tohoto provedení odlišné. (foto: Libor Hinčica) 

O vítězi v Ostravě bylo rozhodnuto v podstatě již v listopadu, kdy byl uzavřena elektronická aukce a oba uchazeči soutěže (vedle Stadleru šlo ještě o Krnovské opravny a strojírny) věděli, jak si v součtu bodování vedou. Informaci o vítězství Stadleru záhy vypustil na svém twitterovém účtu do éteru primátor města, s dalšími vyjádřeními rychle přispěchali také radní pro dopravu a ředitel DPO. Stále však existovala varianta, že se neúspěšný uchazeč proti rozhodnutí nakupovat tramvaje Stadleru ohradí, což skutečně v polovině prosince 2016 udělal. Ostravský Dopravní podnik však 30. 12. 2016 oznámil, že smlouva se Stadlerem byla podepsána: „Vypořádali jsme se s námitkami druhého uchazeče výběrového řízení a uplynula zákonná lhůta, která podpis smlouvy odsunula. Nic dalšího nám v uzavření kontraktu nebránilo,“ uvedl ředitel ostravského DP Daniel Morys.

První nové tramvaje by se měly v Ostravě objevit již v roce 2018. Cena jednoho vozidla by měla dle dřívějších vyjádření dopravce činit 27,2 mil. Kč. Tramvaje budou nabízet plně nízkopodlažní prostor pro stojící cestující, klimatizaci interiéru a další prvky výbavy, které jsou dnes u nových vozidel v západní i východní Evropě již standardní výbavou. Poslední dvoučlánkové tramvaje pořídil ostravský DP v roce 2013, kdy zařadil do provozu dva vozy VarioLF2R.S, které jsou ovšem oficiálně vykazovány pouze jako modernizace starších vozů typů K2. Tyto tramvaje – nabízející 43% podíl nízké podlahy – byly přitom v cenách roku 2013 dražší, než nyní objednané nové 100% nízkopodlažní vozy. Sólo tramvaje VarioLF kupoval ostravský DP v minulosti za cenu necelých 20 mil. Kč za kus.