Polsko má další novou 100% nízkopodlažní tramvaj!

Další typ zcela nové 100% nízkopodlažní tramvaje byl slavnostně představen dne 18. 11. 2016 v polské Poznani. Místní výrobce MODERTRANS zde představil dlouho očekáváný model Moderus Gamma. Ten představuje pětičlánkovou tramvaj koncepce „Multigelenk“ (s neotočnými podvozky) o délce 32 m.

Nová tramvaj Moderus Gamma od Modertransu. (foto: MODERTRANS)

MODERTRANS byl doposud vnímán hlavně jako realizátor celkových oprav vozidel, byť mnohdy za využití zcela nové vozové skříně. Do segmentu nízkopodlažních vozů vstoupil s tramvajemi Moderus Beta (v jednosměrném i obousměrném provedení), které však jsou pouze částečně nízkopodlažní a svým pojetím odpovídají například koncepci českých tramvají KT8D5N (a příbuzných modernizací), kdy se nízkopodlažní část nachází pouze v oblasti středního článku vozidla. Pro nákup těchto vozidel se odhodlala polská města především s ohledem na omezené rozpočty, neboť cena takové cca 30 m dlouhé tramvaje odpovídá zhruba 20 mil. Kč (což je zhruba stejná suma, za kterou se u nás prodává jeden vůz VarioLF o délce 16 m).

Pohled do interiéru vozidla Moderus Gamma. (foto: MODERTRANS)

Pohled do interiéru vozidla Moderus Gamma. (foto: MODERTRANS)

Firma již v minulosti opakovaně avizovala, že by ráda vstoupila na trh i s moderní koncepcí tramvaje, která bude nabízet plně nízkopodlažní prostor. Původně své síly na vývoji takového vozu spojila s firmou NEWAG a jejich společná nabídka uspěla v polském Olsztyně. Nakonec ovšem firmy zakázku nerealizovaly a tramvaje do tohoto nového polského tramvajového provozu dodal Solaris. MODERTRANS se ale vývoje vysněné tramvaje nevzdal. Své síly při přípravě nového vozidla spojila společnost s technickou univerzitou v Poznani. Rodit se začal projekt s názvem Moderus Gamma, s nímž se mohli seznámit například návštěvníci veletrhu TRAKO 2015 v polském Gdaňsku (tehdy jen v podobě modelu). Hotový a plně funkční prototyp se představil veřejnosti v celé své kráse až 18. 11. 2016.

Všeobecně se očekává, že MODERTRANS se bude účastnit i aktuálního velkého tendru na 50 nových tramvají, který Poznaň vypsala (jednat by se mělo o 30 jednosměrných a 20 obousměrných vozů). Soutěž byla vyhlášena již v září a původně měla skočit na konci října. K tomu ale nedošlo a uzavření výběrového řízení bylo již dvakrát odloženo. Zatím poslední termín je 24. listopad 2016. Podmínky tendru počítají s tím, že dodána musí být vozidla, která mají minimálně 60 % nízké podlahy. To žádné z vozidel z dosavadní produkce Modertransu nesplňovalo. Nyní by se ovšem ambiciózní firma, která se v minulosti snažila prorazit se svou nabídkou vozidel také v Olomouci, mohla snažit v soutěži uspět.