Menu

Krakov vyloučil PESU z obřího kontraktu na tramvaje. K vítězství míří Stadler se Solarisem

Krakowiak se prezentoval také na veletrhu InnoTrans v Berlíně v září 2016. (foto: Libor Hinčica)
Krakowiak se prezentoval také na veletrhu InnoTrans v Berlíně v září 2016. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 11. 2016 08:10
Redakce
1 minuta čtení

Dopravní podnik v Krakově (MPK Kraków) se odhodlal k nečekanému kroku. Z výběrového řízení na nové tramvaje vyloučil jednoho z favoritů tendru v podobě společnosti PESA. Důvodem k vyloučení bylo nesprávné plnění kontraktu na dodávku 35 vozů Krakowiak v předchozích letech. Stalo se tak zřejmě vůbec poprvé, že na polském trhu došlo k vyloučení domácího uchazeče na základě nespokojenosti s jeho předchozími službami.

Krakowiak se prezentoval také na veletrhu InnoTrans v Berlíně v září 2016. (foto: Libor Hinčica)

PESA se hodlá proti rozhodnutí MPK Kraków bránit a do lukrativní soutěže na až 50 nových tramvají se chce stůj co stůj vrátit. Cena v rámci hodnotících kritérií sice tvoří jen 40 % (zbytek připadá na technické řešení a provozní parametry), nicméně rozhodně nejde o zanedbatelný podíl. PESA přitom podala nejlepší cenovou nabídku s vozem Krakowiak II (2016 N). Jen kousek za ní se umístila tramvaj nazvána jako Tramino Kraków, která je součástí společné nabídky Stadleru Polska a Solarisu. Dalšími uchazeči jsou Škoda Transportation s modelem z rodiny ForCity a NEWAG s tramvají 138N. Zdá se však, že k vítězství má nejblíže momentálně právě konsorcium Stadleru a Solarisu.

MPK Kraków PESU vyloučil na základě skutečnosti, že nedošlo k správnému plnění předešlého kontraktu. Vozidla měla z počátku technické potíže a řada zkoušek musela být opakována. Dodávky se navíc zpozdily. Místo poloviny září 2015 byl poslední z vozů předán až 29. 12. 2015, což ohrožovalo přidělení prostředků na nákup vozidel z EU. Kontroverze přitom výběrové řízení na tyto tramvaje provázely od samotného počátku.

Postup Krakova navíc může sloužit jako precedens pro další polská města. PESA totiž v loňském roce nestíhala výrobu podle stanovených harmonogramů prakticky pro žádného z polských zákazníků a zprovozňování nově dodaných tramvají se nakonec protáhlo až do roku 2016. Dotace nakonec ohroženy nebyly, dopravci ovšem byli s postupem výrobce značně nespokojeni. 

Podobné články