Menu

O dodávku 50 tramvají do Krakova usilují 4 firmy, včetně jedné české

Tramvaje do Krakova dodával v minulosti i Bombardier. Ten nyní nepřímo bojuje o přízeň dopravce ve spolupráci s polskou firmou NEWAG. (zdroj: Wikipedia.org)
Tramvaje do Krakova dodával v minulosti i Bombardier. Ten nyní nepřímo bojuje o přízeň dopravce ve spolupráci s polskou firmou NEWAG. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
25. 10. 2016 09:26
Redakce
1 minuta čtení

Dne 24. 10. 2016 uplynula lhůta pro podání nabídek na celkem až 50 nových tramvají pro polský Krakov. Ten poptává nízkopodlažní článkové vozy v délce 32–35 m ve výběrovém řízení. Celkem se do dlouho očekávaného tendru přihlásily 4 společnosti (resp. společnosti a konsorcia).

Tramvaje do Krakova dodával v minulosti i Bombardier. Ten nyní nepřímo bojuje o přízeň dopravce ve spolupráci s polskou firmou NEWAG. (zdroj: Wikipedia.org)

Pokud by v Krakově probíhal ten typ soutěže, na jaký jsme zvyklí v České republice, bylo by o vítězi již jasno a vyhrála by PESA Bydgoszcz, neboť podala nejlevnější nabídku. Konkrétně společnost z Bydgoszcze nabídla jeden vůz za 6,95 mil. zlotých (cca 44 mil. Kč). Druhá v pořadí z hlediska ceny byla společná nabídka firem Stadler Polska a Solaris Bus & Coach, která počítá s cenou 7,27 mil. zlotých za vůz (cca 45,8 mil. Kč). Třetí podle ceny je česká Škoda Transportation, která nabídla jeden vůz za částku 8,29 mil. zlotých (cca 52,3 mil. Kč), a nejdražší nabídku předložil polský NEWAG, který se sice hlásí do soutěže samostatně, nicméně fakticky je úzce provázán s Bombardierem, který dodával tramvaje do Krakova v minulosti a který touží po tom, aby se do tohoto bývalého hlavního města Polska zase se svými tramvajemi dostal. Nabídka NEWAGu je jen o něco málo vyšší, než je cena české Škodovky, konkrétně jde o částku 8,595 mil. zlotých za vozidlo (cca 54,14 mil. Kč).

Zadavatel má pro nákup nových tramvají k dispozici rozpočet ve výši 363,5 mil. zlotých, takže sám počítal s cenou za vozidlo ve výši okolo 7,3 mil. zlotých. Neznamená to však, že by dražší účastníci byli z tendru kvůli překročení tohoto stropu vyřazeni. A co víc, mohou dokonce i přes vyšší cenu vyhrát.

Důvodem je fakt, že dopravce vypsal tendr, který se zjevně řídí heslem, že Krakov není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. V praxi to vypadá tak, že cena v rámci hodnotících kritérií představuje jenom 40% váhu. Zbylých 60 % je rozděleno mezi technická a další specifická kritéria (například šířka dveří, bezpečnost atp.). Městu jde tedy o to získat zejména vozidlo s nejvyšším komfortem a co nejkvalitnější, aby bylo následně možné dosahovat nižších provozních nákladů. Bližší podrobnosti o charakteru soutěže si můžete připomenout v našem starším článku.

Podobné články