Francouzské metro ze Španělska míří do Mexika

Francouzská společnost Alstom odeslala dne 25. 10. 2016 první soupravu vozů do mexického města Guadalajara ze svého výrobního závodu. Montáž vozidel známých pod obchodním jménem Metropolis ovšem neproběhla ve Francii, ale v závodě ve městě Santa Perpetua nedaleko španělské Barcelony.

Přeprava metra od Alstomu do přístavu ve Španělsku. (foto: Alstom)

Guadalajara provozuje zvláštní systém kolejové veřejné dopravy, který se svým charakterem pohybuje na pomezí metra a městské rychlodráhy (lehké železnice). První linka byla uvedena do provozu v roce 1989, druhá o pět let později. Následně se naplánovala také třetí trasa, s jejíž výstavbou se začalo v roce 2014. V kontraktu na zhotovitele nové trasy dlouhé 21,4 km uspěla v daném roce také společnost Alstom, která má dodat vybrané součásti infrastruktury a právě vozidla, konkrétně se jedná o celkem 18 souprav Metropolis.  

Nová linka č. 3 bude kombinovat nadzemní (16,1 km) a podzemní úseky (5,3 km). Nacházet se na ní má nacházet celkem 18 stanic. Trasa bude vedena skrze celé město v relaci ze severozápadu (konečné Zapopan) do oblasti Tonalá na jihovýchodě městě.

Podoba městské rychlodráhy na jihu města a vozidel na lince č. 1 zprovozněné v roce 1989. (zdroj: Wikipedia.org)

Jednotky Metropolis jsou ve světě poměrně úspěšné. Celkem již bylo na světě prodáno okolo 5 000 vozů. Počet souprav je ale pochopitelně nižší, neboť ty jsou tvořeny vždy několika vozy. V případě mexického města Guadalajara budou do provozu nasazeny třívozové soupravy o celkové délce 52,8 m, které při šířce vozové skříně 2,89 m nabídnout až 589 míst.  Ve výbavě souprav nechybí klimatizace salónu cestujících, kamerový systém, moderní informační systém atp. Cesta souprav ze Španělska do Mexika je řešena pomocí silničních trajlerů a lodí. První souprava byla odeslána 25. 10. 2016 a její příjezd do Mexika se očekává koncem listopadu. Zkoušky by měly být zahájeny v březnu 2017.