Návrat trolejbusů do Maroka po 41 letech

Maroko by se mělo dočkat návratu trolejbusů. Město Marrákéš v centrální části země buduje nový dopravní systém na bázi BRT (Bus Rapid Transit), který by měl využívat tzv. hybridních (parciálních) trolejbusů.

Trolejbusy pro marocké město Marrákéš. (zdroj: www.chinanev.net)

V dnešním Maroku existovaly v minulosti dva trolejbusové systémy. Ten starší vznikl již v roce 1932 v Casablance a v provozu byl do května 1972. Druhý provoz představovala meziměstská linka Tétuoan – Martil, na níž byla doprava zahájena v roce 1950, nicméně udržela se rovněž jen do 70. let, konkrétně do roku 1975.

Nyní dostává reálné obrysy nový trolejbusový systém v Marrákéši, který by měl být uveden do provozu na konci letošního roku. První linka by měla mít deset kilometrů, z nichž pouhé 3 km by měly být zatrolejovány, zbytek úseků by měl být pojížděn na baterie. Jelikož by však takový provoz narážel značně na fyzikální zákony, budou menší části trolejového vedení nainstalovány ještě na dalších vybraných zastávkách, aby bylo možné během stání na významných přestupních bodech trolejbusy/elektrobusy nabíjet (napětí v troleji bude 600 V).

Zadní pohled na čínský trolejbus pro Marrákéš. (zdroj: www.chinanev.net)

Vozidla pro systém má dodat čínská společnost Yangtse, u níž bylo objednáno celkem 120 vozidel. Ty by měly být dodány do roku 2019, kdy by měla být dostavěna také celá plánovaná síť BRT linek, jež má čítat 4 linky. První dodávka zahrnuje celkem 30 trolejbusů, z nichž 15 bude dodáno ještě v říjnu 2016, zbylá část pak na počátku příštího roku. Trolejbusy jsou označeny jako typ Veyron G9. Jedná se o částečně nízkopodlažní sólo vozy s dvěma dveřmi, jejichž výroba bude pravděpodobně částečně probíhat také přímo v Maroku, neboť výrobce v srpnu 2016 oznámil svůj plán vybudovat v tomto africkém království novou továrnu na trolejbusy a autobusy. Připomeňme, že Yangtse je významný čínský výrobce autobusů a trolejbusů. Ve výrobním programu se momentálně nachází 6 různých typů trolejbusů (z toho 2 článkové), které lze navíc dále modifikovat (například úpravou čel). Trolejbusy pro Marrákéš mají mj. prosklenou oblinu střechy. Teoretický dojezd trolejbusů na baterie činí až 25 km. Výrobce garantuje životnost baterií min. 8 let.