Kupte si polský Autosan. Zn. spěchá

Polská společnost Autosan patří mezi tradiční výrobce autobusů v zemi našeho severního souseda. Její budoucnost je ale nejasná. Snaha prodat firmu, která je už třetím rokem v likvidaci, zatím nebyla úspěšná. Zatím poslední termín na prodej běží do 29. ledna 2016.

100% nízkopodlažní autobus Autosan SANCITY 18 M. (zdroj: Autosan.pl)

100% nízkopodlažní autobus Autosan SANCITY 18 M. (zdroj: Autosan.pl)

Bývalá vagónka Sanok, která v roce 1901 dodala mj. první elektrické tramvaje pro Ostravu, nese od roku 1958 název Autosan a soustředí se na výrobu autobusů. V posledních letech se sice vrátila i k produkci kolejových vozidel, kdy pro různé zákazníky (NEWAG, Bombardier, PESA Bydgoszcz atp.) zajišťovala výrobu vybraných konstrukcí (například hrubé stavby článků vozidel) a v nabídce byla rovněž vozidla pro armádu, nicméně dominantní pozici ve výrobním programu měly nadále autobusy. Stále ještě aktuální produkci autobusů tvoří městské vozy SANCITY (v délkách 10 m, 12 m a 18 m ve verzích LF a 9 m v částečně nízkopodlažním provedení LE), dále linkový vůz LIDER 10 a jeho meziměstská modifikace a dálkové vozy s obchodními jmény EUROLIDER (9 m a 12 m) a GEMINI.

Historie výroby autobusů sahá až do roku 1926, kdy začaly být montovány první karoserie na podvozky Lancia Pentaiota dovezené z Itálie. V Sanoku tak vznikly vůbec první autobusy polské produkce a letos uplyne od této události již 90 let. Firma ovšem bouřlivé oslavy nechystá.

SANCITY 12 M. Autobusy se v Autosanu i přes vyhlášený úpadek nadále montují. Jaká bude budoucnost produkce je ale nejasné. (zdroj: Autosan.pl)

SANCITY 12 M. Autobusy se v Autosanu i přes vyhlášený úpadek nadále montují. Jaká bude budoucnost produkce je ale nejasné. (zdroj: Autosan.pl)

Autosan na základě špatných hospodářských výsledků požádal o ochranu před věřiteli dne 19. 9. 2013. V červených čísel se společnost pohybovala již čtvrtým rokem po sobě a neměla prostředky na potřebnou restrukturalizaci. Stále přitom zaměstnávala okolo 500 pracovníků. Počet prodaných vozidel se pohyboval na velmi nízkých hodnotách (za celý rok 2012 bylo prodáno jen 95 autobusů). Soud poslal společnost do konkurzu na základě svého rozhodnutí ze 7. 10. 2013. Do firmy nastoupil insolvenční správce, který zahájil snahu oživit firmu. Počet zaměstnanců sice klesl, i tak ovšem bylo ve firmě stále 360 pracovníků. Očekávalo se dokonce, že by mohl počet pracovníků vzrůst a uvolněny by mohly být i prostředky na nezbytný vývoj. Dlouhodobou snahou ovšem bylo nalézt pro firmu vhodného kupce.

LIDER 10 je představitelem současné produkce autobusů pro linkovou dopravu. (zdroj: Autosan.pl)

LIDER 10 je představitelem současné produkce autobusů pro linkovou dopravu. (zdroj: Autosan.pl)

První výběrové řízení na prodej celé společnosti bylo vypsáno dne 16. 5. 2014, nicméně žádná nabídka nepřišla. Znovu tedy byl vyhlášen tendr na prodej ve dnech 16. 9. 2014, 19. 12. 2014 a 29. 1. 2015. Ani v jednom případě se ovšem zájemce o koupi firmy s dlouhodobou tradicí a zkušenostmi nenašel. Vyvolávací cena přitom postupně klesala. Původně bylo snahou prodat společnost za 56 mil. zlotých, v prosinci 2014 klesla tato suma již na 48 mil. zlotých, v lednu 2015 šlo o 40 mil. zlotých a v dalších tendru z 6. 3. 2015 už jen o 37 mil. zlotých. Poté bylo možné přijít s jakoukoli nabídkou na koupi společnosti, přičemž snahou bylo samozřejmě prodat společnost za co nejvyšší cenu. Zájemci se ale nehrnuli. V prosinci 2015 se sice měly objevit dvě nabídky na koupi firmy, nepodařilo by se ale uzavřít smlouvu ve stanoveném termínu, a tak byla lhůta na podání nabídek opět prodloužena, tentokrát do 29. 1. 2016.

Pohled na autobus SANCITY 12 M zezadu. (zdroj: Autosan.pl)

Pohled na autobus SANCITY 12 M zezadu. (zdroj: Autosan.pl)

Firma se mezitím potýká s prohlubováním finančních problémů. S ohledem na to, že je již třetím rokem v úpadku, nemá možnost získat hotovost formou úvěrů, a tak je postupně rozprodáván její majetek. Nedoplatky již vznikly i na mzdách zaměstnanců, jejichž počet se před Vánoci navíc razantně smrskl (o zhruba jednu třetinu). Cena, za kterou se očekává prodej společnosti, mezitím spadla zhruba k 19 mil. zlotých.

Připomeňme, že Autosan není jediný polský výrobce autobusů, který se v posledních letech ocitl ve finančních problémech. Už v roce 2008 byl vyhlášen konkurz nad firmou Jelcz, která se proslavila v minulosti především výrobou autobusů postavených na základě dokumentace legendárních vozů Škoda 706 RTO poskytnuté z Československa. Poslední autobus vyrobila společnost v říjnu 2009 a po prodeji firmy se soustředí produkce pod novým vlastníkem výhradně na vojenskou techniku. Vleklé problémy má od roku 2010 také výrobce Solbus a ve prospěch vojenské techniky se momentálně orientuje také produkce vozidel v továrně AMZ Kutno.