Tramvaje Bombardier Flexity 2 pro australský Gold Coast

Další čtyři tramvaje Flexity 2 dodá do australského Gold Coastu Bombardier. (foto: Bombardier)

Další čtyři tramvaje Flexity 2 dodá do australského Gold Coastu Bombardier. (foto: Bombardier)

V roce 2014 byla do provozu uvedena zatím jediná tramvajová trať systému GCLR (Gold Coast Light Rail), na níž je v provozu 14 vozů Bombardier Flexity 2. V dohledné době se vozový park rozšíří o další čtyři vozidla.

Gold Coast je druhé největší město státu Queensland a šesté největší město Austrálie ležící na východě nejmenšího kontinentu. Počet obyvatel se blíží 600 000. Veřejnou dopravu přitom měly až do roku 2014 na starost výhradně autobusy, a to i v historickém kontextu. Na rozdíl od jiných australských měst si totiž tramvaje v minulosti cestu do města nenašly, a nejedná se tedy o obnovení dříve existujícího provozu.

Plánování nového páteřního systému založeného na tramvajích (resp. lehké železnici) je datováno až do roku 1996. K samotné realizaci ale vedla dlouhá cesta a stavba začala teprve v červenci 2010. Celý kontrakt na výstavbu i provoz tramvajové trati byl svěřen do rukou soukromým investorům, konkrétně konsorciu GoldLinq, které mj. sdružovalo také kanadsko-německý Bombardier a dopravce Keolis, a to v rámci projektu PPP (Public Private Partnership). Vítězné konsorcium může tramvaje ve městě provozovat celých 18 let.

Ke spuštění provozu došlo dne 20. 7. 2014. K dispozici je zatím jenom jedna trať o délce 13 km s 16 zastávkami, která spojuje konečné Gold Coast University Hospital a Broadbeach, tedy Gold Coast s významnými přilehlými předměstími Southport (obchodní část) a Surfers Paradise (zábavní část). Pro provoz bylo objednáno 14 vozů Bombardier Flexity 2 o délce 43,5 m a šířce 2,65 m, jejichž výroba proběhla v německém Bautzenu. Tyto vozy mají během jediného roku provozu najeto okolo 6,5 mil. km. Tramvaje se přitom těší mimořádné oblibě a počty přepravených cestujících atakují původní předpoklady. V prvním roce provozu bylo přepraveno průměrně 18 200 pasažérů denně, budeme-li pak počítat pouze rok 2015 (do října), je toto číslo dokonce ještě vyšší: 20 281. Celkově stouplo používání veřejné dopravy ve městě od zahájení provozu tramvají o 25 %. Není divu, že město, posílené těmito ukazateli, avizovalo v letošním roce, že by rádo nechalo postavit ještě další trať severním směrem (na konečnou Helensvale) o délce 7,3 km, která by měla být dokončena v roce 2018.

Právě pro toto prodloužení byla v listopadu 2015 objednána na základě opce z roku 2011 další čtyři vozidla Flexity 2 identická s těmi, které již ve městě jezdí. Celková hodnota kontraktu (včetně údržby) činí 17 mil. euro (cca 459 mil. Kč). Tramvaje musí být dodány do roku 2018, kdy se má nová trať uvést do provozu a kdy se budou ve městě konat Commonwealth Games. Tato tradiční akce pořádaná od roku 1930 podobně jako Olympiáda každé čtyři roky je určena pro sportovce ze zemí Commowealthu.

Ačkoli výroba sedmičlánkových tramvají probíhá v Německu, design vozidel pochází z Austrálie, konkrétně z Brisbane. Typické je jejich modro-zlaté zbarvení s motivem vlny a zajímavostí jsou regály na – ano, hádáte správně – surfovací prkna.

Kromě Gold Coastu se tramvaje od Bombardieru (tentokrát montované přímo v Austrálii) objevily také v Melbourne na jihu země (stát Victoria). Místnímu provozu, který je délkou sítě největší na světě, se budeme věnovat v samostatném článku v čísle 5/2015 časopisu Československý Dopravák.