Rakouský Linz se dočká nových trolejbusů

Rakouský Linz se dočká nových trolejbusů

Linz je jedním ze dvou trolejbusových provozů v Rakousku, o jehož budoucnosti se v uplynulých letech dlouze hovořilo. Několikrát se zdálo, že trolejbusová doprava bude po dožití provozovaných vozidel utlumena, nakonec se však město rozhodlo dát ekologické dopravě zelenou i do dalších let.

Na čtyřech trolejbusových linkách (č. 41 43, 45 a 46) je dnes provozováno 20 trolejbusů s karoserií Volvo, které dopravce LINZ AG LINIEN pořídil v roce 2001. Tyto linky přitom ročně přepraví 16 miliónů cestujících, což je z hlediska vytíženosti řadí hned za kapacitní tramvajový provoz. Diskuze o likvidaci trolejbusů nakonec vystřídala diskuze o tom, jaká vozidla by byla nejvhodnější, přičemž město se rozhodlo, že standardní 18m vozy nahradí tříčlánkovými dvoukloubovými s délkou okolo 24 m. Vítězem výběrového řízení na nové vozy se stala belgická společnost VanHool, která vůbec poprvé dodá svůj model EXQUI.CITY 24T (v 18m variantě jsou trolejbusy provozovány v italské Parmě, odkud také pochází ilustrační snímek). Partnerem v dodávkách bude pro Belgičany německý VosslohKiepe, jenž bude zodpovědný za elektrickou část.

20 vozidel za zhruba 20 mil. € by měla začít sloužit veřejnosti v roce 2017. Každý vůz má zvládnout pojmout až 180 pasažérů, z toho 53 sedících. Hmotnost 24m dlouhána činí zhruba 24 tun (u prázdného vozidla), jako hnací jsou řešeny druhá a třetí náprava, přičemž pohon zajišťuje dvojice asynchronních trakčních motorů, každý o výkonu 160 kW (VosslohKiepe). Vozidla budou vybavena také bateriemi pro autonomní dojezd, a to o kapacitě 20 kWh. Doplňme, že výměnu cestujících umožní čtveřice dvoukřídlých dveří a že v interiéru se počítá s dvěma místy pro invalidní vozík a s třemi místy pro dětské kočárky. Maximální rychlost trolejbusu EXQUI.CITY 24T je stanovena na 65 km/h.