Menu

Běloruský MAZ představil svůj první elektrobus

Vozidlo koncepčně vychází z modelu MAZ 303 “bizon”, který byl představen v loňském roce. (foto: MAZ)
Vozidlo koncepčně vychází z modelu MAZ 303 “bizon”, který byl představen v loňském roce. (foto: MAZ)
Stáhnout PDF
Nezařazené
09. 05. 2020 17:41
Redakce
1 minuta čtení

V oblasti výroby autobusů a trolejbusů není závod MAZ v běloruském Minsku žádným nováčkem. Bylo tak jen otázkou času, kdy se producent pochlubí také svým prvním elektrobusem. Ten byl oficiálně představen v tomto týdnu a nese typové označení MAZ 303E10 (zkráceně též pouze MAZ 303E).

Vozidlo koncepčně vychází z modelu MAZ 303 “bizon”, který byl představen v loňském roce. (foto: MAZ)

Vozidlo má na délku téměř 12,5 metru, přesněji 12.430 mm. Šířka činí 2.550 mm, výška 3.300 mm. Obsaditelnost je však pouze 70 osob, z toho 30 sedících. Elektrobus je koncipován jako 100% nízkopodlažní a je vybaven centrálním elektromotorem CeTrax o max. výkonu 300 kW, který pochází z produkce společnosti ZF. Jedná se teprve o druhý model elektrobusu, u kterého by měl být tento typ elektromotoru použit – již dříve avizoval jeho užití polsko-španělský Solaris Bus & Coach pro vůz Urbino 12 LE electric, který ale na rozdíl od běloruského vozu, jenž byl odhalen dne 5. 5. 2020, dosud veřejně prezentován nebyl.

Interiér nového elektrobusu MAZ 303E10 (foto: MAZ)

Dodávky nových elektrobusů MAZ 303E10 by mělo být možné zahájit od příštího roku. Představené třídveřové vozidlo je vybaveno lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 412 Ah a napětí 600 V. Celková kapacita elektrické energie by se měla pohybovat kolem 270 kWh, přičemž udávaný dojezd je dle výrobce až 300 km. Tuto hodnotu je ale nutné vnímat se značnou rezervou (skutečný dojezd v běžných provozních podmínkách bude nejspíše kolem 150 km). Nabíjení baterií prostřednictvím standardizované nabíječky CCS2 má zabrat zhruba 4 hodiny.

Pohled na stanoviště řidiče vozu MAZ 303E10. (foto: MAZ)

Baterie vozidla se nacházejí na střeše a v zadní části vozidla (motorové věži). Na střeše bychom nalezli také klimatizaci, přičemž klimatizace i topení jsou poháněny výhradně elektricky. Konstrukce vozidla je provedena z oceli se zesílenou antikorozní ochranou. Jako platforma posloužila poslední generace autobusů MAZ 303 přezdívaná bizon, která byla představena oficiálně teprve v loňském roce v dieselové verzi.

Libor Hinčica

Podobné články