Ohlédnutí za Dnem ostravských dopraváků

Dnes se v Ostravě uskutečnil Den ostravských dopraváků (DOD). Jedná se o jednu z mnoha desítek akcí, které jsou dopravními podniky po celé ČR každoročně pořádány, a tedy by si ani větší poohlédnutí možná nezasloužil. Tento rok ovšem DOD posloužil k připomínce hned dvou výročí, a sice 125 let městské hromadné dopravy v Ostravě a 70 let od vzniku ostravského Dopravního podniku, a tak přece jen nebude na škodu pár řádek napsat.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) na dnešní den sliboval bohatý program. Po minulém týdnu, kdy Dopravní podnik města Brna rozpumpoval v Lidické ulici obří street party, kterou bravurně završil celoroční oslavy 150letého výročí místní MHD, se pochopitelně nabízela otázka, zda v Ostravě, která si připomínala méně významná, ale přesto důležitá výročí, dojde oproti minulosti k něčemu netradičnímu nebo překvapivému, co by sobotu 7. září učinilo nezapomenutelnou. Jelikož byl kompletní program držen poměrně dlouhou dobu pod pokličkou, existovala naděje, že DPO vytáhne nějaké "eso”, kterým den ozvláštní. Odpověď ovšem je, že se nic takového nestalo a program nijak nevybočil ze zaběhnutého standardu.

Ačkoli předpověď počasí byla nepříznivá a od rána hrozil déšť, do areálu dílen v Martinově proudily poměrně slušné zástupy lidí, na čemž zřejmě měla zásluhu dobrá a včasná informovanost o konání DOD. Po úvodním startu v 9 hodin ráno se za zpoza mraků nesměle vykukujícího slunce stejně jako loni rozjezdily různé vozy a soupravy vozů, z nichž některé jezdily po okruhu kolem dílenských budov a jiné vyjížděly mimo dílny. Zatímco některé zpřístupněné plochy lidmi překypovaly a jiné spíše zely prázdnotou, ve vozidlech všeho druhu bylo překvapivě téměř neustále značné množství pasažérů a hledat si místo k sezení bylo někdy velmi obtížné. Kromě krátkých tramvajových jízd z dílen na nedalekou smyčku v Martinově byly mimo dílny vypravovány také autobusy a parciální trolejbus, a to na větší okruh po porubském sídlišti. DPO nicméně oproti loňsku nepředvedl žádnou inovaci a návštěvníkům DOD byl nabídnut naprosto identický okruh kolem Duhy a nadto ve stejném směru.

Trolejbus po roce opět v ostravském obvodu Poruba, kde se jinak nevyskytuje. Trolejbusy pro nabíjení a následnou jízdu po Porubě mohou využívat pouze jednostopý okruh v martinovských dílnách. Stačilo by přitom vhodně zatrolejovat jen některé porubské ulice a parciální trolejbusy by mohly vymýtit autobusovou dopravu z většiny tohoto obvodu a ještě napojit centrum, kde jsou trolejbusové tratě přítomny.

Namísto toho město opakovaně občanům slibuje nijak levnou realizaci tramvajové trati do 7. a 8. obvodu, která ale naráží na odpor některých občanů a jejíž realizace byla už poněkolikáté odsunuta. Parciální trolejbusy jsou přitom moderním řešením vhodným pro bezemisní provoz právě v lokalitách, kde již nyní nepanují velmi silné přepravní proudy a ani do budoucna se nedá očekávat dramatický nárůst pasažérů.

Na středně velkém pódiu se o půl desáté představili Klauni z Balónkova, okolo 11. hodiny bylo na pořadu první ze dvou tohoto dne komentovaných defilé historických i současných vozidel DPO. Komentování probíhalo zhruba půl hodinu a lze k němu možná říci následující: nijak neusměrněný tok lidí po obou stranách vozovky občas znemožňoval pořizování zajímavých záběrů projíždějících vozidel, což řadu přítomných fotografů netěšilo. Při komentování si nebylo možné téměř nikam sednout, a zaposlouchat se do hlasu snažícího se komentátora tak v neustále kmitajícím davu lidí zvládl na delší dobu opravdu jen málokdo. Ozvučení bylo omezené, načež se dále od pódia hlas ztrácel. Defilé tedy sice probíhalo svižně, avšak jeho potenciál nebyl zcela vytěžen.

Odpoledne přišel na řadu koncert revivalového Michala Davida a stejně tak i druhé defilé. V mezičase se během celého dne se svými vystoupeními převedly záchranné a pořádkové složky. Třebaže sluneční paprsky po poledni začaly ostravskou oblohu opouštět a déšť se nezadržitelně blížil, do dílen DPO nadále mířily další proudy lidí, kteří využívali zejména neposilněné tramvajové linky 4, ve které se tak museli nejednou tísnit. Uspořádat akci pro celé město a neposílit na ni kapacitu spojů je poměrně odvážný počin, zvlášť pokud je organizátorem DP. Ke třetí hodině se dostavil tolik očekávaný déšť, který značil, že se DOD přece jen blíží do svého finále, které bylo dáno 4. hodinou odpolední.

Toto sympatické “vajíčko” aneb vlek typu VV60LF se v Ostravě vyskytuje pouze ve dvou kusech. Na DOD bylo přítomno jen jedno, druhé bylo na lince č. 4.

I s ohledem na to, že se v červnu každoročně v dílnách DPO koná muzejní noc, se dá říci, že se letošní DOD ničím zajímavým neblýskl a připomínal lepší denní verzi této noci. Opět bylo sympatické, že se mohl návštěvník vyvozit do sytosti a sednout si do kabin některých vozidel či navštívit alespoň jednu z hal dílen, avšak celému dni jako by něco chybělo. Těžko říci, zda to, co chybělo, byla inovovaná nabídka jízd po Porubě, zajímavější doprovodný program, který by jen slepě nekopíroval minulý DOD a nutil by lidi zdržet se v areálu delší dobu, nebo sehraný tým komentátorů, který by obecenstvo nenuceně poučil i zabavil ve chvíli hluchých okamžiků, avšak s přihlédnutím k tomu, že se počasí smilovalo téměř do konce akce, se dá i tak říci, že to byl poměrně prima den.

Text a foto: Vít Hinčica