V Rusku byl dodán první Lvíček

Tramvaj 71-911EM známá pod obchodním jménem „Lvíček“ (rusky Львёнок, mezinárodně Lionet) získala svého prvního zákazníka. V loňském roce představený prototyp, který se ukázal i na veletrhu InnoTrans v Berlíně, byl testován nejprve v Petrohradě, poté v Permu a nakonec zamířil do Moskvy, kde ale prozatím není nasazován do provozu s cestujícími. Sériová vozidla si v mezičase objednalo město Ulan-Ude.

Lvíček na propagační fotomontáži výrobce. (foto: PK TS)

Ulan-Ude je hlavním městem ruské republiky Burjatsko. Leží v asijské části Ruska nedaleko jezera Bajkal, asi 140 km od mongolských hranic. Žije zde okolo 430.000 obyvatel, kteří mohou využívat místních tramvají, jež tvoří kolorit města od roku 1957. Místní tramvajová síť je nezvyklá svým řešením. Fakticky jde o jeden velký okruh kolem celého města, z nějž vybíhají tři kratší větve, navíc je pak k dispozici ještě jedna spojovací trať uvnitř okruhu. Vozový park tvoří nyní 61 tramvají, z nichž ty nejstarší typu KTM-5M3 byly dodány ve druhé polovině 80. let. Poslední nové tramvaje (71-619KT) byly do města dodány v roce 2008.

Po dlouhých 11 letech nyní dojde k obnově vozového parku sólo tramvajemi z produkce společnosti PK TS (Transportnyje sistemy), která má do města dodat celkem 15 tramvají 71-911EM (Lvíček). Pro výrobce šlo o první zakázku na tyto nové vozy. První z patnácti vozů byl odeslán z výrobního závodu v Petrohradě dne 28. 8. 2019 a do cílové destinace dorazil dne 4. 9. 2019. Za 15 tramvají dá Ulan-Ude 498 mil. rublů. (cca 178 mil. Kč, tj. 11,86 mil. Kč/vůz). Většinu z této částky financuje vládní dotace z prostředků ministerstva pro rozvoj ruského Dálného východu. Každá z tramvají je 16,7 m dlouhá a pojme až 155 pasažérů. Ve výbavě nechybí kamerový systém či klimatizace. Vozidla mají plně otočné podvozky. Všech 15 vozů by mělo být do města dodáno již do roku 2019.

Libor Hinčica