Mercedes testuje rychlonabíjení elektrobusů

Mercedes-Benz zahájil v loňském roce dodávky svých prvních elektrobusů eCitaro, s nimiž, jak jsme si prozradili o víkendu, už uspěl i mimo Německo. Doposud se k nabíjení používalo pouze připojení na standardizovanou zásuvku pro pomalé nabíjení, výrobce ovšem od počátku deklaroval, že elektrobusy půjde nabíjet také dalšími způsoby. Pro různé typy nabíjení nyní výrobce postavil nabíjecí stanici přímo v areálu svého výrobního závodu v Mannheimu.

Nabíjení elektrobusů na nabíjecí stanici v areálu EvoBusu v Mannheimu. (foto: Daimler Buses)

Nová nabíjecí stanice nabízí několik způsobů připojení vozidel. Kromě klasického kabelového propojení jde také o spojení pomocí pantografu na střeše, anebo za pomocí zvláštní nabíjecí kolejnice, k níž se vůz připojuje zvláštním ramenem. Výrobce na jednom místě nechal zřídit všechny typy nabíjení, jež by se u něj měly používat, a to za účelem testování vyrobených vozidel, nabití před odevzdáním zákazníkovi a pro další vývoj.

Nabíjecí stanice není žádným drobečkem. Její konstrukce je pojatá jako patrová, přičemž v horním patře ve výšce zhruba 5 m nad zemí jsou umístěny jednotlivé transformátory, měniče atp. Důvodem má být úspora místa a větší bezpečnost (menší pravděpodobnost nárazu autobusu do nabíjecí stanice, za to však může autobus narazit do jednoho z deseti pilířů, které střechu podpírají). K dispozici jsou tři typy nabíjení, přičemž skrze kabelové napájení může být přenášen výkon max. 150 kW a skrze pantograf a nabíjecí kolejnici až 300 kW. Celkem se jedná o čtyři nabíjecí místa s šesti výstupy (4 přes kabel a po jednom přes pantograf a kolejnici). Celkový příkon nabíjecí stanice je 1,5 MW. O ztrátách při rychlonabíjení se výrobce ve své tiskové zprávě nezmiňuje.

Libor Hinčica