Menu

Další loučení. Trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr končí také v Žilině

Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 219 v Žilině při zvláštní jízdě pro fanoušky dopravy. (foto: Josef Pernica)
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 219 v Žilině při zvláštní jízdě pro fanoušky dopravy. (foto: Josef Pernica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 07. 2019 17:04
Redakce
1 minuta čtení

Trolejbusy Škoda 14 a 15 Tr (a jejich modernizované varianty) postupně vyklízejí pozice modernějším vozidlům. Legendární „čtrnáctky“ a „patnáctky“ končí také ve slovenské Žilině. Kapitola jejich provozu se uzavře dne 17. 8. 2019, kdy je na odpolední hodiny naplánována slavnostní rozlučka.

Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 219 v Žilině při zvláštní jízdě pro fanoušky dopravy. (foto: Josef Pernica)

Trolejbusů Škoda 14 Tr bychom napočítali v Žilině celkem 15. První dodávka čítající 11 kusů byla dodána v roce 1994, další 4 kusy byly uvedeny do provozu v letech 1995 a 1996. Celkem 6 vozů prošlo v letech 2007–09 modernizací, při níž obdržely trolejbusy mj. nové přední čelo dle typu Škoda 14 TrM.

Početnější flotilu tvořil typ Škoda 15 Tr a 15 TrM, kterých Žilina zařadila celkem 31. Prvních 10 vozů bylo vyrobeno již v roce 1993, do provozu ale byly uvedeny až v lednu 1995, protože neměly platné technické průkazy (byly totiž vybaveny ještě českými, které ale přestaly být v polovině roku 1994 na Slovensku uznávány). Klasických „patnáctek“ bylo dodáno nakonec 14, v letech 1997–2002 běžely dodávky modernizované verze Škoda 15 TrM. Zajímavostí bylo, že první vozy 15 TrM nebyly vybaveny elektronickými informačními panely, ale v prosklené části měly pouze tabuli s nápisem „Mesto Žilina“ a se znakem DPMŽ. Transparenty se do těchto vozů montovaly až dodatečně. Nová čela dle vzoru typu 15 TrM dostaly při modernizacích také některé z původních vozů 15 Tr, které byly modernizované buďto ve zlínském DP, anebo v Rošeru. Celkem se jednalo o 9 vozů.

Kromě 28 trolejbusů 15 Tr a 15 TrM odebraných přímo z výroby byly zařazeny v letech 2007 a 2008 ještě tři trolejbusy 15 Tr, jež byly získané jako ojeté ze Zlína. V souvislosti s dodávkami nových trolejbusů Škoda 30 a 31 Tr začaly být postupně starší „čtrnáctky“ a „patnáctky“ vyřazovány. Další vlna přišla po zahájení dodávek trolejbusů Škoda 26 a 27 Tr. V posledních měsících již zbylé vozy sloužily jen jako záložní. Dne 17. 8. 2019 by měly cestující svézt naposledy.

Na zvláštní nostalgické lince číslo 94 budou od 12:00 do 17:00 nasazeny vozy ev. č. 213 a 214 (14 Tr) a 15 Tr ev. č 228, které budou spojovat v půlhodinovém intervalu na trase vedené skrze největší žilinská sídliště do areálu vozovny trolejbusů, kde má být doprovodný program. Časy odjezdu trolejbusů od nádraží jsou přizpůsobeny času příjezdu historického vlaku, který bude jezdit na trase Žilina – Rajec v rámci oslav 120. výročí této trati. Rozloučení s trolejbusy má být zakončeno slavnostním zátahem trolejbusů v doprovodu dispečerského vozidla z konečné Kvačalova, DPMŽ do vozovny. Vozy ev. č. 213 a 228 by si měl Dopravní podnik následně ponechat jako historické.

Libor Hinčica

Podobné články