Stručně o autobusech řady Š 11 v Košicích

Po článku o košických vozech Škoda 706 RTO navážeme ještě stručným příspěvek o historii autobusů nástupnické řady Š 11. Také ta bude mít na Košickém trolejbusovém dni svého reprezentanta v podobě dálkové verze ŠD 11. I ta byla ve flotile košického DP v minulosti zastoupena, byť prokazatelně jen jedním vozem.

Údržba autobusů Karosa ŠM 11 v Košicích. (foto: DPMK)

Nákup autobusů Karosa ŠM 11 začal v roce 1968, kdy byly pořízeny první dva vozy. O rok dříve byly dodány poslední autobusy Škoda 706 RTO v městské a linkové verzi, dodávky zájezdových vozů RTO LUX ale pokračovaly až do roku 1970, protože výroba modelů ŠM 11 a RTO se vzájemně prolínala. Dodávky vozů ŠM 11 pokračovaly až do roku 1981. Nejhubenější byl co do počtu dodaných autobusů rok 1970, kdy přišel jen jeden vůz ŠM 11, naopak nejvíce vozů bylo dodáno v roce 1980, kdy bylo zařazeno 25 vozidel. Celkem Košice koupily 207 vozů ŠM 11, z nichž ty úplně poslední dojezdily v roce 1991. Obvyklá životnost košických vozů ŠM 11 se přitom pohybovala kolem 6–8 let, což odpovídalo odpisové hodnotě vozidel dle tehdejších norem.

Vůz ev. č. 4 z roku 1978 u hlavního nádraží a autobusové stanice. Později byl vůz přečíslován na číslo 5051 a vyřazení se dočkal v roce 1985. (foto: DPMK)

Kromě městských vozů byly opět zastoupeny i linkové vozy. V porovnání s „erťáky“ jich ale bylo podstatně méně. První linkový vůz ŠL 11 byl dodán v roce 1971, načež následovaly dodávky v letech 1973 (7 kusů), 1976 (1 ks), 1979 (8 ks) a 1981 (2 ks). Celkem se tedy v Košicích objevilo 19 dvoudveřových vozů, které byly nasazovány na běžné linky MHD. Poslední z vozů byl definitivně odstaven z provozu až v roce 1994, nikoli ale z osobní dopravy, ale ze stavu služebních vozidel, protože předmětný vůz (ev. č. 5506) byl už předtím upraven na dílenský vůz s rozmrazovacím zařízením. Úpravy autobusů řady Š 11 (městských i linkových) po vyřazení z osobní dopravy přitom nebyly u košických autobusů výjimečné. Zajímavostí byla zejména úprava několika vozů na pojízdné bufety.

Vůz ev. č. 24 byl dodán v roce 1974. (foto. DPMK)

V roce 1980 byl zařazen do provozu také jediný košický vůz Karosa ŠD 11 ev. č. 5401 v dálkovém provedení. Vůz byl vyroben v roce 1979, o jeho dalším osudu se toho ale mnoho neví. S jistotou se ani neví, zda šlo skutečně o jediný vůz tohoto typu ve službách DPMK. Historie košické autobusové dopravy nebyla doposud podrobně zmapována a nelze vyloučit, že archivy do budoucna ještě některé záhady osvětlí.

Je pravděpodobné, že identické zbarvení měl také patrně jediný vůz ŠD 11 dodaný košickému DP v roce 1980. Historický krasavec bude 22. 6. sloužit na lince A1 vedené do Čermeľského údolí. (foto: martin Shcwarz)

Právě dálková verze ŠD 11 bude reprezentovat jeden z nejznámějších československých autobusů na Košickém trolejbusovém dni, který se bude konat dne 22. 6. 2019. Autobus bude v provozu na lince A1 z vozovny trolejbusů do Čermeľského údolí a bude se prostřídávat s vozem Škoda 706 RTO CAR. Historický vůz ze soukromé sbírky pana Martina Schwarze (žádný originál košický vůz se nepodařilo dochovat) byl vyroben v roce 1977 ve Vysokém Mýtě a jeho původním provozovatelem byl Slovenský ľudový umelecký kolektív z Bratislavy. Později (v roce 1983) se vůz přesunul do Žiliny k místnímu folklórnímu souboru Rozsutec a do roku 1991 se majitel změnil ještě 3x. Putování po soukromých vlastnících pokračovalo ještě v roce 1997 a 2004, než od TJ Abovce odkoupil v prosinci 2012 autobus současný majitel. Autobus prošel opravou a v současné době reprezentuje nejtypičtější barevné řešení autobusů typové řady ŠD 11.

Libor Hinčica