Scania představila nový koncept městského autobusu

 

Na stockholmském summitu Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu (UITP) představila Scania zvláštní novinku. Koncept vozidla s názvem NXT v podobě městského autobusu. NXT je ale více než jen další nový autobus, kde o koncept, který využívá samostatné pohonné moduly, na něž je možno osadit karoserii různého provozního určení.

Autobusový modul budoucnosti? (foto: Scania)

Kromě autobusové skříně mohou být na pohonné ústrojí osazeny ještě karoserie rozvážkového vozu, anebo vozidla pro svoz odpadků. Na UITP se zatím představil jen modul autobusového provedení.  

Anebo alespoň něco, o čem lze vydat tiskovou zprávu? (foto: Scania)

Vůz je navržen jako elektrobus, který má zvládnout dojet až 245 km. Není ale jasné, v jakém režimu jízdy ani to, kolik kWh elektrické energie lze v bateriích uložit. Nabíjení (a tím daných neproduktivních prostojů) se lze zbavit právě výměnou karoserií (teoreticky tedy i například dvou autobusových). Autobus ovšem není nijak velký a na první pohled připomíná svým řešením Aptis od Alstomu, který ale také „opisoval“ od dřívějších modelů, takže na první pohled netradiční provedení s řiditelnými koly na krajích karoserie není až tak neotřelé (jen se dosud v praxi příliš neuplatnilo). Na rozdíl od Aptisu, který reprezentuje klasické 12m vozidlo, je kapsle od Scanie navržena jen jako osmimetrový midibus vyrobený jako jedna kompozitní jednotka, což značně snižuje hmotnost.

Představa konstruktérů o výměnných modulech. (foto: Scania)

Model vozidla má být podle sdělení Scanie navržen pro rok 2030 a představovat možný směr vývoje prostředků sloužících ve městech. „My ve společnosti Scania nemůžeme přetvořit celý systém dopravy ve městech. Můžeme se však pokusit podnítit změnu, což je právě smyslem konceptu NXT – přemýšlet o dopravě a vozidlech jiným a udržitelným způsobem,“ uvedl Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel společnosti Scania.  

Libor Hinčica